Decyzja środowiskowa IN.6220.5.2021
Krypno Kościelne, dnia 01.09.2021 r.
Znak:IN.6220.5.2021
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2021, poz. 247 z późniejszymi zm. ) powoływanej dalej jako „uooś”, a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839 ), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735) po rozpoznaniu wniosku Inwestora Green Capital S.A. Oddział Aleksandrów Kujawski , ul. Słowackiego 59, 87-700 Aleksandrów Kujawski i zgromadzonego materiału dowodowego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowy farmy fotowoltaicznej, Wójt Gminy Krypno
nie stwierdza
potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „budowy farmy fotowoltaicznej o mocy do 9 MW i powierzchni zabudowy do 2,56 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Ruda, dz. nr 411/1, gmina Krypno"
Uzasadnienie
Green Capital S.A. Oddział Aleksandrów Kujawski, ul. Słowackiego 59, 87-700 Aleksandrów Kujawski wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 9 MW i powierzchni zabudowy do 2,56 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Ruda, na części dz. nr 411/1, gmina Krypno. Do wniosku dołączono dokumenty zgodnie z „uoos”.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. uooś” uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane, dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Przedsięwzięcie, będące przedmiotem postępowania, jest przedsięwzięciem należącym do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. 2019, poz. 1839 ), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Spełniając obowiązek zawarty w art. 59 ust. 1 pkt 2 „uooś”, ustalono czy planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z tym wypełniając dyspozycje art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem WOOŚ.4220.342.2021.MR z dnia 26.07.2021 wyraził opinię, nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mońkach opinią nr NZ/OP-35/21 z dnia 30.07. 2021r. nie stwierdził obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej opiniuje planowane przedsięwzięcie wyłącznie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, natomiast nie ma kompetencji do ustalania jego usytuowania.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku opinią nr BI.ZZŚ.2.4360.206.2021.IK z dnia 30.07.2021r. wyraził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie jest objęty obowiązkiem sporządzenia takiego planu.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 9 MW na części działki o nr ew. 411/1 o łącznej powierzchni 6,4272 ha w obrębie Ruda, na terenie gminy Krypno. Powierzchni terenu przeznaczonego pod inwestycję zajmie teren nie mniejszy niż 1 ha i nie większy niż 2,56 ha. Działka posiada bezpośrednio dostęp do drogi powiatowej o nr ewid. 387. Grunty na których planowana jest inwestycja obejmuje część pastwisk trwałych, oznaczonych PsIV, PsV, grunty orne RV oraz część gruntów ornych RVI. Grunty rolne zabudowane Br-PsV, grunty zadrzewione i zakrzewione LzIV, grunty pod rowami W-PsIV zostały wykluczone z terenu inwestycji. Obecnie działka, na której planuje się budowę farmy fotowoltaicznej jest użytkowana rolniczo.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa (działka 365/5 ) zlokalizowana jest w odległości ok. 47 m metrów od granicy nieruchomości na której planowana jest inwestycja, a 74m ( działka 451/2 ) od terenu inwestycji objętej wnioskiem.
W sąsiedztwie inwestycji nie znajdują się obiekty o podobnej funkcji, w tym elektrownie słoneczne i fotowoltaiczne.
Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów:
- paneli fotowoltaicznych,
- dróg wewnętrznych,
- infrastruktury naziemnej i podziemnej,
- linii kablowych energetycznych i światłowodowych,
- przyłącza elektroenergetycznego,
- transformatorów,
- konwerterów,
- innych niezbędnych elementów infrastruktury związanej z budową i eksploatacją parku ogniw,
- ewentualny montaż kontenerowych magazynów mocy.
Elektrownia fotowoltaiczna będzie współpracować z siecią elektroenergetyczną sprzedając całą wyprodukowaną energię elektryczną.
W ramach inwestycji planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych o mocy 350 Wp przy planowanej mocy instalacji do 9 MW ilość paneli wyniesie do 25 713 sztuk. Inwestor dopuszcza możliwość użycia paneli fotowoltaicznych o mocy mniejszej lub większej (od 300 Wp do 1500 Wp), wówczas liczba modułów zależna jest od mocy modułów i wyniesie odpowiednio maksymalnie 3333 sztuki na 1 MW przy zastosowaniu modułów o mocy 300 Wp. Panele fotowoltaiczne będą pokryte powłoką antyrefleksyjną , która wyeliminuje efekt olśnienia. Inwestor dopuszcza możliwość użycia modułów o innych rozmiarach, tj. max. 3 m x 2 m, co nie zmieni znacząco obszaru zabudowy, ponieważ wtedy liczba zastosowanych modułów będzie proporcjonalnie mniejsza. Moduły fotowoltaiczne posadowione zostaną w rzędach i osadzone na metalowych stelażach zakotwionych w gruncie za pomocą pali wbijanych bezpośrednio do gruntu. Dzięki takiej konstrukcji podczas montażu warstwa gleby z zespołem drobnych organizmów żyjących w powierzchniowych warstwach gleby, nie jest uszkadzana. Maksymalna wysokość konstrukcji montażowej paneli fotowoltaicznych nie przekroczy wysokości 5 metrów. Pomiędzy rzędami paneli zostanie odstęp od siebie biologicznie czynny, porośnięty rodzimymi gatunkami traw.
W skład farmy fotowoltaicznej przy mocy 9MW szacuje się od 2 do 270 inwerterów. Obecnie najczęściej stosuje się inwertery o mocy ok. 100 kW, które są niedużymi urządzeniami mocowanymi pod panelami fotowoltaicznymi. Takich inwerterów przy planowanej instalacji o mocy 9 MW zastosowanych zostałoby ok. 90 sztuk.
W celu przekazania energii elektrycznej do systemu elektrycznego zaplanowano kontenerowe stacje transformatorowe 0,4/15kV lub 0,8/15kV w ilości od 1 do 9 sztuk. Każda stacja będzie posiadała wydzielone pomieszczenia dla rozdzielni niskiego napięcia, komór transformatorowych oraz rozdzielni średniego napięcia. W/w pomieszczenia zostaną wyposażone w: instalację ogrzewania elektrycznego, instalację gniazd 1-faz. i 3-faz., instalację oświetlenia, wyłączniki ppoż. Rozdzielnia nN 0,4 kV lub 0,8 kV zaprojektowana będzie w oparciu o typowe rozwiązania szaf rozdzielczych.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia inwestor planuje użytkować tak zwany transformator „suchy", który nie zawiera oleju, co eliminuje wycieki. W przypadku użycia transformatora olejowego, w celu uniknięcia przedostania się oleju lub cieczy izolacyjnej do środowiska wodno-gruntowego na wypadek awarii, pod transformatorem znajdować się będzie szczelna misa olejowa , będąca w stanie zmagazynować w 100% oleju , wykonana z takiego materiału, aby olej nie przedostał się do środowiska gruntowo-wodnego.
W przypadku budowy kontenerowych magazynów energii składać się one będą z zespołu baterii o mocy odpowiadającej planowanej mocy farmy fotowoltaicznej zabudowane w kontenerach, których wymiary zależą od producenta i oferowanej mocy. Magazyny mocy nie są trwale związane z gruntem. Planowane jest posadowienie ich na terenie inwestycji w pobliżu stacji transformatorowych. Ilość kontenerowych magazynów energii: od 1 do 9 sztuk.
Inwestor planuje ogrodzić teren inwestycji, w taki sposób, aby ogrodzenie nie stanowiło bariery dla zwierząt. Planowane jest użycie siatki o wysokości 1,8m i oczkach o średnicy minimum 10cm, co jest wystarczające dla zapewnienia swobodnej migracji drobnych ssaków , płazów i gadów.
Oddziaływania podczas trwania robót będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na terenie. Odpady w czasie ich wytworzenia będą przekazywane przedsiębiorcy posiadającemu uprawnienia w zakresie gospodarowania odpadami.
Przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098) . Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym Natura 2000 oraz pozostałych formach ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływanie będą miały zasięg lokalny, krótkotrwały, i odwracalny. Wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, wystąpienia innych uciążliwości czy wystąpienia awarii będzie znikome. Oddziaływanie transgraniczne przedsięwzięcia nie wystąpi. Przedsięwzięcie nie wpłynie znacznie na krajobraz z uwagi na fakt, że elementy budowli są niskie nie będą dominowały wśród istniejących elementów krajobrazu.
W nawiązaniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust.1 ustawy „uooś” nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na przedsięwzięcia na środowisko, ze względu na:
- przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym nie będzie miało wpływu na obszar Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody;
- planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać;
- przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ( Dz. U. 2016 r. poz. 138. );
- usytuowanie przedsięwzięcia, które będzie zajmować obszar, na którym nie występują obszary wodno-błotne czy inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, górskie, lub leśne, w tym strefy ochrony ujęć wód i obszary ochronne zbiorników śródlądowych;
- nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, krajobrazowe lub archeologiczne, obszary przyległe do jezior i obszary ochrony uzdrowiskowej;
- rodzaj i skala przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań;
- przedsięwzięcie nie będzie naruszać wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- przedsięwzięcie będzie funkcjonowało łącznie z innymi odpowiednimi budowlami infrastruktury technicznej oraz budowlami.
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest obligatoryjna, gdyż:
- przedsięwzięcie nie zostało zaliczone do rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
Możliwość realizacji przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko nie jest uzależniona od ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.
W ocenie organu podejmującego decyzję oraz organów udzielających opinii odstąpienie od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania dla danego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
POUCZENIE
W oparciu o art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. „uooś” decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy „uooś” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1 . Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy, w tym postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mońkach i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku zostaje podana do publicznej wiadomości przez umieszczenie jej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Krypno: big.ug.krypno.wrotapodlasia.pl oraz tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Krypno, Krypno Kościelne 23B.
Zgodnie z art. 49 k.p.a. zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Krypno, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji .
Załączniki:
- Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy „uooś”
Otrzymują:
- Green Capital S.A. Oddział Aleksandrów Kujawski
Słowackiego 59
87-700 Aleksandrów Kujawski
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku
Dojlidy Fabryczne 23
15-554 Białystok
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mońkach
Tysiąclecia 5
19-100 Mońki
- Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku
Handlowa 6
15-399 Białystok
- Pozostałe strony w trybie 49 Kpa poprzez obwieszczenie
Załącznik do decyzji IN. 6220.5.2021 z dnia
01.09.2021 r. Wójta Gminy Krypno
o środowiskowych uwarunkowaniach
realizacji przedsięwzięcia
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Dokument sporządzony w związku z art. 84 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko
1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia.
Zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha pod nazwą „budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 9 MW i powierzchni zabudowy do 2,56 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości Ruda, dz. nr 411/1, gmina Krypno "
Przedsięwzięcie zlokalizowano na gruntach rolnych o klas PsIV , PsV, RV oraz RVI.
2. Charakterystyka parametry techniczne instalacji.
Przedsięwzięcie ma na celu budowę farmy fotowoltaicznej umożliwiającej produkcję energii elektrycznej za pomocą paneli fotowoltaicznych – urządzeń dokonujących konwersacji promieniowania słonecznego na prąd elektryczny.
Przedsięwzięcie składać się będzie z następujących budowli:
- paneli fotowoltaicznych o mocy do 9MW,
- inwerterów,
- stacji transformatorowych: od 1 do 9 sztuk,
- dróg wewnętrznych,
- linie kablowe energetyczno-światłowodowe,
- inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw,
- montaż kontenerowych magazynów mocy.
Metryka strony