Decyzja środowiskowa IN.6220.9.2021
Krypno Kościelne, dnia 02.11.2021r.
Wójt Gminy Krypno
Krypno Kościelne 23B
19-111 Krypno Kościelne
Znak:IN.6220.9.2021
D E C Y Z J A
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2021r., poz. 247 z późniejszymi zm. ) powoływanej dalej jako „uooś”, a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019r., poz. 1839), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021r., poz. 735) po rozpoznaniu wniosku inwestora PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o., ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa i zgromadzonego materiału dowodowego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia budowy farmy fotowoltaicznej, Wójt Gminy Krypno
nie stwierdza
potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „budowy farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 201/2 w obrębie Zastocze, gmina Krypno"
Uzasadnienie
PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o., ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającej na budowy farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr 201/2 w obrębie Zastocze, gmina Krypno. Do wniosku dołączono dokumenty zgodnie z „uoos’’.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. ,,uooś” uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane, dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Przedsięwzięcie, będące przedmiotem postępowania, jest przedsięwzięciem należącym do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019r., poz. 1839), dla których sporządzenie raportu może być wymagane.
Spełniając obowiązek zawarty w art. 59 ust. 1 pkt 2 „uooś”, ustalono czy planowane przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z tym wypełniając dyspozycje art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowieniem WOOŚ.4220.458.2021.RD z dnia 01.10.2021r. wyraził opinię, nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Mońkach opinią nr NZ/OP-45/21 z dnia 06.10. 2021r. nie stwierdził obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej opiniuje planowane przedsięwzięcie wyłącznie pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, natomiast nie ma kompetencji do ustalania jego usytuowania.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku opinią nr BI.ZZŚ.2.4360.288.2021.UM z dnia 06.10.2021r. wyraził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie jest objęty obowiązkiem sporządzenia takiego planu.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 11 MWp na działce o nr ew. 201/2 o łącznej powierzchni 5,8114 ha w obrębie Zastocza, na terenie gminy Krypno. Powierzchnia terenu przeznaczonego pod inwestycję zajmie do 5,3300 ha. Inwestycja posiada bezpośrednio dostęp do dróg gminnych o nr: 150868B na działce nr ewid. 332, 150869B na działce nr ewid. 333, 150870B na działce nr ewid. 334. Grunty na których planowana jest inwestycja stanowią gleby o niskich klasach bonitacyjnych (RIVb, RV, PsIV, PsV). Obecnie działka, na której planuje się budowę farmy fotowoltaicznej jest częściowo użytkowana rolniczo.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana na działce nr 203/5 zlokalizowana jest w odległości ponad 218 metrów. Mając na uwadze odległość pomiędzy budynkiem mieszkalnym a inwestycją, należy przyjąć, iż planowana farma fotowoltaiczna nie będzie oddziaływać na okoliczną zabudowę.
W sąsiedztwie inwestycji nie znajdują się obiekty o podobnej funkcji, w tym elektrownie słoneczne i fotowoltaiczne.
Farma fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów:
- stalowych, ocynkowanych konstrukcji i elementów montażowych do instalacji paneli
- paneli fotowoltaicznych,
- inwerterów,
- stacji transformatorowych,
- pośrednich rozdzielnic napięcia,
- układów pomiarowo- zabezpieczających,
- tras oraz linii kablowych,
- instalacji odgromowych, przepięciowych oraz przetężeniowych,
- dodatkowego oprzyrządowania pomocniczego,
- ogrodzenia , monitoringu.
Wytwarzana energia elektryczna będzie przekazywana do sieci elektroenergetyczne.
W ramach inwestycji planowany jest montaż paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 11 MWp w ilości do 27500 sztuk. Panele fotowoltaiczne będą pokryte powłoką antyrefleksyjną, która wyeliminuje efekt olśnienia. Moduły fotowoltaiczne posadowione zostaną w rzędach i osadzone na stalowych ocynkowanych konstrukcjach zakotwionych w gruncie. Maksymalna wysokość konstrukcji montażowej paneli fotowoltaicznych nie przekroczy wysokości 4 metrów. Pomiędzy rzędami paneli zostanie odstęp od siebie biologicznie czynny, porośnięty rodzimymi gatunkami roślin.
Przy mocy 11MWp szacuje się montaż do 220 inwerterów.
W celu przekazania energii elektrycznej do systemu elektrycznego zaplanowano prefabrykowane stacje transformatorowe w ilości do 11 sztuk. Kontenery będą wyposażone w osprzęt niezbędny do pracy ciągłej obiektu tj. transformator, rozdzielnicę potrzeb własnych, układ kontroli zdalnej przez operatora sieci dystrybucyjnej, monitoringu i wentylacji.
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia w przypadku użycia transformatorów olejowych konieczne będzie zamontowanie szczelnej misy/tacy na olej, która pomieści co najmniej 105% oleju jaki będzie zawierał transformator ( tj. około 750l ). Wymóg ten dotyczy także zastosowania transformatorów żywicznych, czyli suchych – bezolejowych.
Inwestor planuje ogrodzić teren inwestycji, w taki sposób, aby ogrodzenie nie stanowiło bariery dla zwierząt. Planowane jest użycie siatki o oczkach o średnicy minimum 20cm, co jest wystarczające dla zapewnienia swobodnej migracji drobnych ssaków, płazów i gadów.
Oddziaływania podczas trwania robót będą miały charakter krótkotrwały i nie spowodują zmiany istniejącego stanu środowiska na terenie. Odpady w czasie ich wytworzenia będą przekazywane przedsiębiorcy posiadającemu uprawnienia w zakresie gospodarowania odpadami.
Przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021r., poz. 1098). Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym Natura 2000 oraz pozostałych formach ochrony przyrody. Przedsięwzięcie nie będzie również realizowane na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia oddziaływanie będzie miały zasięg lokalny, krótkotrwały, i odwracalny. Wykorzystanie zasobów naturalnych, ryzyko emisji, wystąpienia innych uciążliwości czy wystąpienia awarii będzie znikome. Oddziaływanie transgraniczne przedsięwzięcia nie wystąpi. Przedsięwzięcie nie wpłynie znacznie na krajobraz z uwagi na fakt, że elementy budowli są niskie nie będą dominowały wśród istniejących elementów krajobrazu.
W nawiązaniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust.1 ustawy „uooś” nie stwierdzono potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, ze względu na:
- przedsięwzięcie nie znajduje się na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym nie będzie miało wpływu na obszar Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody;
- planowane przedsięwzięcie nie jest powiązane z innymi przedsięwzięciami i nie przyczyni się do kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać;
- przedsięwzięcie przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii nie stwarza ryzyka wystąpienia poważnych awarii, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej ( Dz. U. 2016r., poz. 138);
- usytuowanie przedsięwzięcia, które będzie zajmować obszar, na którym nie występują obszary wodno-błotne czy inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, górskie, lub leśne, w tym strefy ochrony ujęć wód i obszary ochronne zbiorników śródlądowych;
- nie występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, krajobrazowe lub archeologiczne, obszary przyległe do jezior i obszary ochrony uzdrowiskowej;
- rodzaj i skala przedsięwzięcia, które z racji charakteru nie pociągnie za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań;
- przedsięwzięcie nie będzie naruszać wymagań higienicznych i zdrowotnych;
- przedsięwzięcie będzie funkcjonowało łącznie z innymi odpowiednimi budowlami infrastruktury technicznej oraz budowlami.
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest obligatoryjna, gdyż:
- przedsięwzięcie nie zostało zaliczone do rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Możliwość realizacji przedsięwzięcia mogącego potencjalnie oddziaływać na środowisko nie jest uzależniona od ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania.
W ocenie organu podejmującego decyzję oraz organów udzielających opinii odstąpienie od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania dla danego przedsięwzięcia jest uzasadnione.
POUCZENIE
W oparciu o art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008r. „uooś” decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1. Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy „uooś” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji wymienionej w art. 72 ust. 1. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy, w tym postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku oraz opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Mońkach i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku zostaje podana do publicznej wiadomości przez umieszczenie jej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Krypno: big.ug.krypno.wrotapodlasia.pl oraz tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Krypno, Krypno Kościelne 23B.
Zgodnie z art. 49 k.p.a. zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za pośrednictwem Wójta Gminy Krypno, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
WÓJT
mgr Marek Stankiewicz
Załączniki:
- Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
Zgodnie z art. 84 ust. 2 ustawy „uooś’’
Otrzymują:
- PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z o. o.
ul. Emilii Plater 53 , 00-113 Warszawa - Właściciel działki objętej inwestycją / w aktach sprawy/
- Pozostałe strony w trybie 49 Kpa poprzez obwieszczenie
- a/a
Do wiadomości:
- Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Białymstoku
ul. Dojlidy Fabryczne 23
15-554 Białystok - Państwowy Powiatowy Inspektor
Sanitarny w Mońkach
ul. Tysiąclecia 5
19-100 Mońki - Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Białymstoku
ul. Handlowa 6
15-399 Białystok
Załącznik do decyzji IN. 6220.9.2021 z dnia
02.11.2021r. Wójta Gminy Krypno
o środowiskowych uwarunkowaniach
realizacji przedsięwzięcia
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Dokument sporządzony w związku z art. 84 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
1. Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia.
Zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni zabudowy do 5,33 ha pod nazwą „budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 201/2 w obrębie Zastocze,
gmina Krypno’’.
Przedsięwzięcie zlokalizowano na gruntach rolnych o klas RIVb, RV, PsIV, PsV.
2. Charakterystyka parametry techniczne instalacji.
Przedsięwzięcie ma na celu budowę farmy fotowoltaicznej umożliwiającej produkcję energii elektrycznej za pomocą paneli fotowoltaicznych – urządzeń dokonujących konwersacji promieniowania słonecznego na prąd elektryczny.
Przedsięwzięcie składać się będzie z następujących budowli:
- stalowych, ocynkowanych konstrukcji i elementów montażowych do instalacji paneli
- paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 11MWp w ilości do 27500 sztuk,
- inwerterów do 220 sztuk,
- stacji transformatorowych w ilości do 11 sztuk,
- pośrednich rozdzielnic napięcia,
- układów pomiarowo- zabezpieczających,
- tras oraz linii kablowych,
- instalacji odgromowych, przepięciowych oraz przetężeniowych,
- dodatkowego oprzyrządowania pomocniczego,
-ogrodzenia , monitoringu.
WÓJT
mgr Marek Stankiewicz
Metryka strony