Analiza SWOT
Podczas przeprowadzonych warsztatów gminnych została przeprowadzona analiza wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwojowych, uwzględniająca silne i słabe strony gminy Krypno oraz szanse i zagrożenia. W wyniku analizy SWOT (jest to skrót powstały z czterech pierwszych liter angielskich słów: strenghts, weaknesses, opportunities, threats) ustalono mocne strony gminy, na których należy oprzeć jej przyszły rozwój, a także słabe strony, których oddziaływanie należy minimalizować. Analiza oddziaływania tych czynników została również określona poprzez wskazanie tendencji ich zmian (trendu) w układzie: wzrost, stabilność zjawiska, regres.
W uwarunkowaniach wewnętrznych gminy jako atuty rozwojowe z dominującym trendem wzrostowym wskazano:
· bogactwo walorów kulturowych (muzeum W. Puchalskiego, istniejący od wielu lat i kultywowany przez kilka zespołów na terenie gminy folklor) i turystycznych (duża ilość stanowisk archeologicznych oraz południowa część gminy, gdzie znajduje się Narwiański Park Narodowy, Biebrzański Park Narodowy i Puszcza Knyszyńska),
· istnienie Sanktuarium Matki Boskiej Pocieszenia w Krypnie, stanowiącego znane nie tylko w regionie miejsce kultu religijnego i ruchu pielgrzymkowego,
· wysoko rozwinięte rolnictwo, a przede wszystkim fermy drobiu oraz przetwórstwo drobiu, gospodarstwa mleczne i hodowlane, produkcja trzody chlewnej,
· dobrze rozwinięta infrastruktura (to uwarunkowanie stoi niejako w sprzeczności z podniesionym w trakcie warsztatów problemem wskazującym na brak dostatecznego stanu infrastruktury),
· bogata baza sportowa,
· dbałość o estetykę gospodarstw,
· aktywność władz samorządowych w zakresie kształtowania polityki ulg inwestycyjnych, przyznawanych decyzją wójta, na podstawie przepisów o podatku rolnym.
Do uwarunkowań stanowiących atut, lecz o stabilnym charakterze, uczestnicy warsztatów zaliczyli:
· korzystne położenie gminy, z przebiegiem drogi stanowiącej jedną z tras w układzie komunikacyjnym Warszawa – Augustów, w bliskim sąsiedztwie aglomeracji białostockiej.
Do szans rozwojowych, stworzonych przez uwarunkowania zewnętrzne, uczestnicy konwentu rozwoju gminy zaliczyli:
· perspektywy rozwoju turystyki i agroturystyki na obszarach południowej części gminy,
· możliwość pozyskania funduszy z zewnątrz, co wspierałoby:
- powstawanie nowych miejsc pracy,
- specjalizację gospodarstw rolnych,
- poprawę infrastruktury,
· rozwój bazy gastronomiczno-hotelowej wzdłuż głównych tras komunikacyjnych,
· promocja folkloru lokalnego w szerszym zakresie,
· wykorzystanie szans wejścia do Unii Europejskiej na najkorzystniejszych warunkach,
· powiększanie dochodów i kapitału mieszkańców przez wyjazdy do pracy za granicę.
Do słabości gminy, które są uwarunkowaniami wewnętrznymi, uczestnicy warsztatów zaliczyli :
· odczuwalny przez mieszkańców niższy standard życia na wsi,
· brak miejsc pracy, związany z ubogim i mało urozmaiconym rynkiem pracy,
· brak bazy sprzyjającej rozwojowi turystyki w gminie,
· brak perspektyw dla młodzieży,
· niska opłacalność produkcji rolnej,
· brak zakładów przetwórstwa rolnego,
· polityka źródłem skłócenia społecznego,
· niska aktywność i przedsiębiorczość mieszkańców gminy,
· narastające patologie społeczne, wynikające z ubożenia mieszkańców gminy i frustracji z tym związanych,
· niewykorzystanie możliwości położenia gminy (szczególnej jej południowej części, gdzie znajduje się Dolina Narwi i Biebrzy oraz we wschodniej części gminy - Puszcza Knyszyńska),
· słaby rozwój kultury lokalnej,
· brak promocji gminy.
Zagrożeniami dla perspektyw rozwojowych gminy, zidentyfikowanymi przez uczestników warsztatów gminnych, są przede wszystkim:
· brak właściwej polityki rolnej (brak rynku zbytu, brak pośrednictwa oraz wysokie koszty produkcji towarów rolnych),
· piętno zaszłości historycznej (położenie geograficzne gminy w obrębie tzw. „ściany wschodniej”, postrzegane jako tereny o jednym z największych stopni zaniedbań i zaległości),
· brak kapitału inwestycyjnego,
· brak spójnej, konsekwentnej i skutecznej polityki przeciwdziałaniu bezrobociu,
· narastające patologie społeczne, a w konsekwencji spadek poczucia bezpieczeństwa,
· wyjazdy za granicę najbardziej przedsiębiorczych i kreatywnych osób,
· gwałtowne zamknięcie rynku wschodniego czyli brak wymiany handlowej z największym odbiorcą produktów i wyrobów lokalnych, uniemożliwiające dostosowanie produkcji do warunków konkurencyjnych.
Podsumowując przebieg oraz wyniki warsztatów gminnych, jako niezmiernie bogatego i przydatnego materiału dla ukształtowania opinii i poglądu odnośnie stanu istniejącego oraz pożądanych i oczekiwanych zmian, można wyprowadzić następujące wnioski strategiczne: kierunki rozwojowe powinny koncentrować się przede wszystkim na:
· pomocy w przekształceniu tradycyjnej gospodarki rolnej w rolniczą gospodarkę towarową, spełniającą wymogi unijne,
· niwelowaniu zaległości i zaniedbań w standardzie warunków życia mieszkańców głównie poprzez rozwój infrastruktury technicznej i społecznej,
· wykorzystaniu walorów naturalnych południowej części gminy poprzez kreowanie warunków dla powstania i rozwoju turystyki wiejskiej, a przez to tworzenia nowych miejsc pracy i poszerzania różnorodności oferty rynkowej,
· podniesieniu stopnia atrakcyjności terenu gminy dla inwestorów spoza gminy, jako obszaru o wysokich zaletach środowiska naturalnego (dotyczy to głownie południowo-zachodniej części gminy),
· podniesieniu stopnia wiedzy i umiejętności w zakresie podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Strategiczny rozwój gminy powinien opierać się przede wszystkim na atutach gminy i jej szansach rozwojowych, czyli na :
Þ wykorzystaniu walorów kulturowych i turystycznych, z atrakcyjnymi obszarami w południowej i zachodniej części gminy - Doliną Narwi i Biebrzy oraz otuliną Puszczy Knyszyńskiej, czystymi wodami, glebą i powietrzem,
Þ wysoko rozwiniętym rolnictwie,
Þ korzystnym położeniu gminy przy trasie Warszawa - Augustów i bliskim sąsiedztwie aglomeracji białostockiej,
Þ wykorzystaniu bazy sportowej,
Þ rozwoju turystyki i agroturystyki,
Þ wykorzystaniu programów i środków pomocowych (pomoc przedakcesyjna i fundusze strukturalne) dla terenów wiejskich i rozwoju rolnej gospodarki towarowej,
Þ poprawie stanu infrastruktury technicznej, a co się z tym wiąże, wzrostem zainteresowania ze strony inwestorów spoza gminy,
Þ wykorzystaniu szans wejścia do Unii Europejskiej.
Podczas realizacji zadań prorozwojowych gminy należy dążyć do pomniejszania zjawisk niekorzystnych, czyli marginalizować następujące słabości gminy :
Þ niski standard życia na wsi,
Þ słabo rozwiniętą bazę turystyczną na terenie gminy,
Þ niewystarczające wykorzystanie położenia gminy, głównie jej południowej części,
Þ niską opłacalność produkcji rolnej,
Þ niewystarczającą promocję gminy,
Þ niską aktywność i przedsiębiorczość mieszkańców,
Þ zanikanie kultury lokalnej.
Rozwój społeczno-gospodarczy gminy zależy również od osłabienia negatywnego wpływu na nią uwarunkowań zewnętrznych, czyli tzw. zagrożeń :
Þ braku właściwej (stabilnej i skutecznej) polityki rolnej,
Þ braku klarownej perspektywy przyszłych stosunków handlowych i polityki państwa w stosunkach ze Wschodem,
Þ braku kapitału inwestycyjnego, który wynika z dużych obciążeń finansowych dla przedsiębiorców,
Þ niedostosowanego do aktualnych warunków rynkowych i ekonomicznych prawa pracy, które w licznych przypadkach stanowi barierę dla wzrostu zatrudnienia.
Metryka strony