Zadania strategiczne
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDUEdukacja szkolna |
ZADANIE 1 Upowszechnianie wiedzy z zakresu praktycznych sposobów Ochrony środowiska przyrodniczego |
OPIS ZADANIAKształtowanie świadomości przyrodniczej wśród dzieci i młodzieży poprzez promowanie walorów środowiskowych gminy. Zwiększenie udziału zajęć lekcyjnych związanych z podnoszeniem wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży. Inicjowanie szkoleń oraz innych atrakcyjnych, praktycznych i efektywnych form upowszechniania informacji dotyczących ekologii. Aktywna współpraca pomiędzy szkołą, władzami samorządowymi gminy oraz środowiskiem lokalnych przedsiębiorców przy organizowaniu konkursów, festynów, meetingów, itp. Organizowanie wspólnych akcji i przedsięwzięć na rzecz poprawy stanu czystości np. „Dzień Ziemi”, „Moja gmina – czysta gmina”, „Najpiękniejszy ogródek”, itp. |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Szkoły, Zarząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Rada Gminy, lokalni przedsiębiorcy, mieszkańcy gminy
|
BENEFICJENCI· Dzieci i młodzież · Mieszkańcy gminy · Lokalni przedsiębiorcy
|
MIERNIKI· Liczba zorganizowanych imprez i konkursów związanych z wiedza ekologiczną · Liczba godzin lekcyjnych (zajęć) poświęconych tym zagadnieniom · Liczba akcji ogólnogminnych i lokalnych na rzecz poprawy czystości środowiska i otoczenia |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja szkolna |
ZADANIE 2 Upowszechnianie wiedzy z zakresu świadomości ekologicznej |
OPIS ZADANIAInicjowanie szkoleń oraz efektywnych form upowszechniania informacji dotyczących ekologii. Tworzenie kół zainteresowań związanych z ekologią, kształtowanie wiedzy na temat środowiska i walorów przyrodniczych gminy Krypno. Zwiększenie udziału zajęć lekcyjnych przeznaczonych na podnoszenie wiedzy i świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz kształtowanie odpowiedzialności za siebie, innych, środowisko społeczne i naturalne. Aktywna współpraca pomiędzy szkołą, władzami samorządowymi gminy oraz środowiskiem lokalnych przedsiębiorców przy organizowaniu konkursów, gminnych olimpiad wiedzy dotyczących znajomości środowiska, rodzajów lasów, zwierząt występujących na terenie gminy, a także przyczyn i skutków zanieczyszczania środowiska np. „Znam swoją gminę”, „Tu mieszkam”, „Moja gmina – mój dom” itp. |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Szkoły, Zarząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno
|
BENEFICJENCI · Dzieci i młodzież · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba godzin lekcyjnych (zajęć) poświęconych zagadnieniom ekologii · Liczba organizowanych konkursów i olimpiad · Liczba uczestników konkursów · Liczba mieszkańców zaangażowanych w działania ekologiczne na rzecz gminy |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja szkolna |
ZADANIE 3 Upowszechnianie wiedzy z zakresu kształtowania tożsamości lokalnej poprzez kultywowanie wzorców historycznych i kulturowych |
OPIS ZADANIAZwiększenie udziału zajęć lekcyjnych związanych z podnoszeniem wiedzy historycznej, a także na temat tożsamości kulturowej gminy wśród dzieci i młodzieży. Wdrożenie autorskich programów nauczania uwzględniających historię Krypna i okolic, a także utworzenie kół zainteresowań propagujących działania na rzecz walorów kulturowych gminy, jej tradycji, obrzędowości, różnorodności wyznaniowej i językowej. Wykorzystanie zidentyfikowanych stanowisk archeologicznych na terenie gminy w celu zainteresowania dzieci i młodzieży historyczną przeszłością obszarów obejmujących obecne granice. Angażowanie dzieci i młodzieży w badania i prace archeologiczne. Przekazywanie stanowisk pod opiekę klasom szkolnym. Zorganizowanie gminnego muzeum, z opisem i udokumentowaniem znalezisk oraz wyróżnianiem nazwiskami dzieci, które brały udział w pracach archeologicznych lub dokonały odkrycia. Współpraca władz samorządowych gminy, lokalnych przedsiębiorców oraz osób prowadzących gospodarstwa agroturystyczne w inicjowaniu i organizacji imprez oraz wydarzeń środowiskowych, w tym imprez wypoczynkowo-rekreacyjnych. Organizowanie festynów promujących regionalne potrawy i produkty np. „Czy znasz nasze regionalne potrawy?”, „Wyroby z Krypna”, itp. |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Zarząd Gminy, szkoły, Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające |
Regionalne Centrum Informacji Turystycznej, Biura podróży, Indywidualni przedsiębiorcy Organizacje pozarządowe |
BENEFICJENCI· Dzieci i młodzież · Mieszkańcy gminy · Turyści · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze |
MIERNIKI· Wzrost liczby turystów w gminie, · Wzrost liczby organizowanych imprez o zasięgu gminnym i ponadlokalnym, · Liczba uczestników biorących udział w organizowanych imprezach · Zmniejszenie się poziomu migracji |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja szkolna |
ZADANIE 4 Upowszechnianie wiedzy z zakresu gospodarki wolnorynkowej |
OPIS ZADANIAWprowadzenie do zajęć lekcyjnych tematyki dotyczącej rozwoju aktywności i przedsiębiorczości poprzez: · zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekonomicznymi i ogólnymi zasadami funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej, · zapoznanie młodzieży z potencjałem gminy, jej walorami i możliwościami ich wykorzystania, · organizowanie spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy zajmują się promocją i reklamą gminnych produktów, · organizowanie spotkań z osobami prowadzącymi gospodarstwa agroturystyczne – upowszechnienie wiedzy na temat wymagań, oczekiwań i potrzeb turystów, · organizacja konkursów np. „Mały Przedsiębiorca”, „Człowiek i gospodarka” – opracowanie zasad uczestnictwa i kryteriów wyboru zwycięzcy. |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Szkoły, Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
BENEFICJENCI· Dzieci i młodzież |
MIERNIKI· Liczba zajęć lekcyjnych dotyczących zasad funkcjonowania rynku · Liczba spotkań zorganizowanych z przedsiębiorcami i osobami prowadzącymi gospodarstwa agroturystyczne · Wzrost liczby lokalnych konkursów |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja szkolna |
ZADANIE 5 Upowszechnianie wiedzy z zakresu świadomości obywatelskiej |
OPIS ZADANIAWdrożenie autorskich programów nauczania oraz podejmowanie działań związanych przede wszystkim z : · uczeniem życia i aktywności w grupie rówieśników i społeczności lokalnej oraz wzmocnienie w uczniach poczucia własnej wartości w relacjach z innymi, · wprowadzaniem dzieci w świat wydarzeń życia społecznego, · zapoznawaniem z podstawowymi zasadami funkcjonowania samorządu oraz źródłami finansowania budżetu gminy · uczenie szacunku do symboli narodowych i państwowych · określenie własnej przynależności kulturowej, etnicznej, narodowej poprzez ułatwienie samoidentyfikacji kulturowej i poszukiwania własnej tożsamości, · zapoznanie z regułami, procedurami demokratycznymi, ustrojem i podstawowymi instytucjami RP oraz zastosowanie wybranych procedur i zasad demokratycznych w życiu klasy lub całej szkoły, · stworzenie uczniom warunków do współdziałania – powoływanie samorządów uczniowskich · organizacja forów dyskusyjnych przy współdziałaniu samorządów uczniowskich (szkół, gimnazjum), przedstawicieli Kuratorium Oświaty i Wychowania oraz przedstawicieli samorządu lokalnego. Ponadto działania skierowane na utworzenie, rozwój: · idei MAŁEJ OJCZYZNY – opracowanie i wdrożenie programów zachęcających do nauki i pielęgnacji lokalnych obyczajów, tradycji, obrzędowości i języka, · szkolnych punktów informacji obywatelskiej „Poznaj Swoje Prawa”, · szkolnych klubów europejskich, · Klubu Wolontariusza, · idei partnerstwa edukacyjnego – opracowanie programu przy współdziałaniu Policji, samorządu i rodziców (program „Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń”). |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Szkoły, Zarząd Gminy Organizacje pozarządowe |
Instytucje współdziałające |
· Policja, · Kuratorium Oświaty |
BENEFICJENCI· Dzieci i młodzież · Mieszkańcy gminy |
MIERNIKI· Liczba godzin lekcyjnych poświęconych zagadnieniom funkcjonowania samorządu lokalnego · Liczba szkolnych punktów informacji · Liczba osób korzystających ze szkolnych punktów informacji · Liczba przedsięwzięć i idei związanych z budowaniem społeczeństwa obywatelskiego |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja ekonomiczna |
ZADANIE 1 Powołanie Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Krypno |
OPIS ZADANIAWiele programów rozwojowych wspófinansowanych lub całkowicie finansowanych ze źródeł zewnętrznych możliwych jest praktycznie do pozyskania wyłącznie przez organizacje pozarządowe tzw. "trzeci sektor". Powołanie Stowarzyszenia Rozwoju gminy Krypno stworzy nie tylko możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe planowanych przedsięwzięć w zakresie edukacji szkolnej i obywatelskiej, aktywizacji społecznej, zadań z zakresu ekologii i ochrony środowiska itp. ale także przyczyni się do stopnia integracji lokalnej społeczności, co prowadzić będzie do zanikania istniejących, nieracjonalnych podziałów oraz pobudzać będzie społeczną aktywność i poczucie realnego uczestnictwa w życiu swojej gminy. Inicjatorem takich działań powinna być grupa aktywnych mieszkańców, przy wsparciu organizacyjnym i prawnym Urzędu Gminy. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
· Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno, · Indywidualni przedsiębiorcy |
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Młodzież · Lokalni przedsiębiorcy, · Producenci rolni, |
MIERNIKI· Liczba przygotowanych i złożonych wniosków, · Liczba osób aktywnie działających w Stowarzyszeniu · Ilość zrealizowanych programów · Ilość środków otrzymanych przez Stowarzyszenie |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja ekonomiczna |
ZADANIE 2 Szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej |
OPIS ZADANIASzkolenia związane z efektywnym poszukiwaniem "nisz rynkowych", tworzeniem biznes planów i prawem pracy oraz rozliczeniami księgowymi i finansowymi (ubezpieczenie społeczne, podatki). Organizacja szkoleń dotyczących wymogów formalnych, prawnych i organizacyjnych związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej. Aktywne szkolenia z zakresu promocji i marketingu oraz umiejętności poszukiwania rynków zbytu. Pomoc władz samorządowych w zgromadzeniu, przygotowaniu i opracowaniu niezbędnych danych i informacji dotyczących gminy do finansowej i ekonomicznej oceny planowanego przedsięwzięcia, oceny rynku odbiorców produkcji lub usług. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
· Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno · Organizacje pozarządowe · Indywidualni przedsiębiorcy |
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Młodzież · Przedsiębiorcy |
MIERNIKI· Liczba przeprowadzonych szkoleń · Liczba osób uczestniczących w szkoleniach · Wzrost liczby powstających podmiotów gospodarczych · Spadek poziomu migracji z terenu gminy · Spadek poziomu bezrobocia · Wzrost dochodów mieszkańców |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja ekonomiczna |
ZADANIE 3 Szkolenia komputerowe i internetowe |
OPIS ZADANIAOrganizacja szkoleń dotyczących umiejętności obsługi komputera i wykorzystania internetu przy: · rozliczeniach finansowo księgowych, · działaniach promocyjnych – promocji gminy, jej walorów regionalnych, lokalnych produktów, · poszukiwaniu partnerów do wspólnych przedsięwzięć gospodarczych, · poszukiwaniu informacji w zakresie środków pomocowych i dotacji, · poszukiwaniu informacji na temat rynków zbytu, · stworzeniu własnej strony internetowej, · stworzeniu bazy internetowej o zasobach gminy, · utworzeniu bazy partnerów (instytucji) do wspólnych inwestycji gminnych. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno, Zarząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Organizacje pozarządowe Indywidualni przedsiębiorcy Osoby prowadzące gospodarstwa agroturystyczne |
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Młodzież · Lokalni przedsiębiorcy |
MIERNIKI· Liczba szkoleń komputerowych i internetowych · Liczba osób przeszkolonych w zakresie obsługi komputera · Wartość uzyskanych dotacji · Wartość inwestycji gminnych współfinansowanych z udziałem środków pomocowych |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Edukacja ekonomiczna |
ZADANIE 4 Stworzenie gminnego ośrodka informacji internetowej |
OPIS ZADANIAOcena zjawisk zachodzących w zakresie pozyskiwania i upowszechniania informacji bezdyskusyjnie wskazuje na dynamiczny rozwój i wzrastające znaczenie umiejętności praktycznego korzystania z interentu. Możliwości dostępu do internetu, szczególnie w gminach wiejskich są i w okresie najbliższych lat będą stosunkowo ograniczone. Wynika to zarówno z bariery finansowej (ograniczone dochody mieszkańców), ograniczeń jaki na dzień dzisiejszy stwarza system telekomunikacji jak i braku zrozumienia znaczenia tego narzędzia pracy, a tym samym braku motywacji do korzystania z możliwości jakie stwarza ten system ogólnoświatowej sieci informatycznej. Dlatego też wydaje się zasadne stworzenie (zorganizowanie) gminnego ośrodka informacji internetowej, dostępnej bezpłatnie dla mieszkańców gminy. Wymagać to będzie zarówno nakładów finansowych na zakup niezbędnego sprzętu jak i przygotowania pracownika, który mogłyby być pomocny osobom, dla których istnieją naturalne bariery wynikające z nieumiejętności pracy z komputerem i obsługą interentu. Uświadomienie możliwości jakie stwarza interent, połączone z praktycznym wykorzystywaniem tego narzędzia do bieżących, zróżnicowanych potrzeb, przyczyni się niewątpliwie do wzrostu poziomu ogólnej wiedzy jak i osiągania praktycznych efektów, przede wszystkim dla lokalnych producentów rolnych, przedsiębiorców, osób zajmujących się agroturystyką. |
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Organizacje pozarządowe Indywidualni przedsiębiorcy Producenci rolni Osoby prowadzące gospodarstwa agroturystyczne |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 1 Stworzenie lokalnego funduszu gwarancyjnego ułatwiającego rozpoczęcie lub rozwój działalności gospodarczej |
|
OPIS ZADANIA W trakcie przeprowadzonych warsztatów gminnych wskazywano na brak własnego kapitału, niezbędnego do podejmowania działalności gospodarczej (zorganizowanie nowego miejsca pracy, wyposażenia w niezbędny sprzęt lub urządzenia), rozwoju istniejących firm i przedsiębiorstw lub zwiększania efektywności (rentowności) ich funkcjonowania. Wszystkie te uwarunkowania oraz obawy, wynikające z rzeczywistych problemów lub trudności w uzyskaniu kredytu bankowego lub też powielanych stereotypów powodują niechęć do poszukiwania w kredycie bankowym źródła sfinansowania planowanych zamierzeń lub przedsięwzięć gospodarczych. Utworzenie lokalnego funduszu gwarancyjnego stworzy nie tylko warunki do łatwiejszego uzyskania pożyczek lub kredytu ale przede wszystkim większe poczucie bezpieczeństwa tak istotne dla osób rozpoczynających działalność. Drugim równie istotnym czynnikiem wynikającym z istnienia i funkcjonowania funduszu, szczególnie ważnym w tej gminie będzie wzrost poczucia wspólnoty mieszkańców gminy, zanikanie irracjonalnych w dzisiejszych czasach podziałów a tym samym postępująca integracja mieszkańców. Utworzony lokalny fundusz gwarancyjny powinien nie tylko gromadzić środki ale także zbierać, rejestrować oraz przetwarzać i udostępniać informacje o możliwościach (źródłach) uzyskania pomocy finansowej (współfinansowania lub sfinansowania określonych przedsięwzięć), wymaganych warunkach od wnioskodawców, sposobie przygotowania wniosku, terminach itp. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba podmiotów tworzących fundusz · Wartość (wysokość) funduszu · Liczba udzielonych poręczeń, dotacji i gwarancji · Kwota środków uzyskanych dzięki funduszowi gwarancyjnemu · Wzrost liczby miejsc pracy · Liczba nowopowstałych podmiotów gospodarczych |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 2 Utworzenie Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno |
OPIS ZADANIA Na terenie gminy występuje duża jednorodność zakładów produkcyjnych, wytwarzających podobne produkty. Posiadają one ubogi i przestarzały park maszynowy i zatrudniają niewielką liczbę pracowników – w większości osoby z niewysokimi kwalifikacjami. Dodatkowo zanik rynku wschodniego i brak rozwoju handlu przygranicznego z Białorusią oraz trudności ze znalezieniem rynków zbytu stwarzają ograniczenia rozwoju produkcji i zatrudnienia. Wszystko to przyczynia się do całkowitego braku konkurencji i spójności pomiędzy zakładami produkcyjnymi. Utworzone Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno będzie organizacją reprezentującą interesy właścicieli lokalnych firm, wspierającą rozwój lokalnej przedsiębiorczości poprzez stymulowanie rozwoju nowoczesnej produkcji, dostosowanej do wymogów gospodarki rynkowej. |
TERMIN REALIZACJI 2002 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Rada Gminy, lokalni przedsiębiorcy, mieszkańcy gminy |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba członków Stowarzyszenia · Liczba skutecznych inicjatyw · Liczba zatrudnionych na terenie gminy · Wzrost rentowności lokalnych podmiotów gospodarczych |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 3 Nawiązanie współpracy z innymi stowarzyszeniami przedsiębiorców, ułatwiające pozyskanie inwestorów |
OPIS ZADANIA Dokonanie identyfikacji stowarzyszeń przedsiębiorców działających na terenie województwa podlaskiego oraz na terenie kraju i nawiązanie współpracy z wybranymi. Współpraca ta ma polegać z jednej strony na szerokim informowaniu innych organizacji o inicjatywach Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno, o potencjale i produktach wytwarzanych na terenie gminy oraz o możliwościach inwestowania na jej terenie, a z drugiej strony – na gromadzeniu i przetwarzaniu wszelkich informacji o osiągnięciach i sukcesach w rozwoju aktywności i przedsiębiorczości na terenie kraju, o szkoleniach przedsiębiorców oraz o możliwości uczestnictwa we wspólnych przedsięwzięciach. |
TERMIN REALIZACJI Od roku 2001 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy, Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające
|
Rada Gminy |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba stowarzyszeń, z którymi zawarto umowy o współpracy · Liczba wspólnych przedsięwzięć · Liczba inwestorów w gminie · Wartość sprzedanych w kraju produktów pochodzących z gminy |
|
|
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 4 Opracowanie planu marketingowego |
OPIS ZADANIA Podjęcie działań mających na celu umożliwienie lokalnym producentom przystosowanie się do wymogów rynku: · określenie potrzeb rynku na produkowane w gminie produkty – określenie cech, jakie powinien posiadać oferowany produkt, aby najlepiej zaspokoić oczekiwania potencjalnych nabywców, stymulowanie popytu, określanie polityki rynkowej, sposobów finansowania i kredytowania działalności gospodarczej oraz optymalizowanie przepływu produktów, · wykreowanie i promocja "produktu lokalnego", charakterystycznego dla gminy, stanowiącego wyróżnik dla odbiorcy i gwarancję wysokich lub unikalnych walorów produktu · wykreowanie i promocja „lokalnego znaku jakości”, będącego gwarancją wysokiej jakości, · przyjęcie planu uzyskiwanie przed producentów certyfikatu z serii ISO 14000, stanowiących potwierdzenie prowadzenia działalności w zgodzie z wymaganiami ochrony i poszanowaniem środowiska naturalnego, · organizacja konkursu na gminnego przedsiębiorcę roku – opracowanie zasad uczestnictwa i kryteriów wyboru zwycięzcy, określenie nagrody i sposobu jej uroczystego wręczenia, zapewnienie szerokiej promocji w mediach lokalnych i centralnych oraz we współpracujących stowarzyszeniach przedsiębiorców. |
TERMIN REALIZACJI2003 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające
|
Zarząd Gminy, Rada Gminy |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 5 Inwestowanie na rzecz uzdolnionej młodzieży |
OPIS ZADANIA · opracowanie planu zatrudnienia w gminie na najbliższe 2-3 lata i jego coroczna aktualizacja, · utworzenie banku danych o istniejących i przewidywanych miejscach pracy w gminnych podmiotach gospodarczych, zawierającego zapotrzebowanie na określone kwalifikacje i predyspozycje przyszłych pracowników – szeroka informacja, komputerowa rejestracja zainteresowanych podjęciem pracy na określonych stanowiskach, współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Mońkach, · ufundowanie stypendium(ów) dla uzdolnionej młodzieży, zainteresowanej dalszym zamieszkiwaniem i pracą na terenie gminy, · promocja przedsiębiorczości wśród dzieci i młodzieży – organizacja konkursów dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum (np. na logo Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy, logo konkursu na przedsiębiorcę roku, logo „lokalnego produktu", "lokalnego znaku jakości” itp.). |
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające
|
Zarząd Gminy, Rada Gminy, szkoły podstawowe, gimnazjum, Powiatowy Urząd Pracy w Mońkach |
BENEFICJENCI · Młodzież szkolna · Nauczyciele · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy · Inwestorzy
|
MIERNIKI · Wartość sprzedanych produktów z „lokalnym znakiem jakości” · Liczba dzieci uczestniczących w konkursach · Liczba ogłoszonych i rozstrzygniętych konkursów z udziałem dzieci i młodzieży · Liczba młodzieży korzystającej z ufundowanych stypendiów · Wartość ufundowanych stypendiów · Liczba osób z wykształceniem wyższym i średnim, które podjęły zatrudnienie na terenie gminy |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 6 Nawiązanie współpracy z wyższymi uczelniami Białegostoku |
OPIS ZADANIA · ogłoszenie konkursu na najlepsze prace magisterskie dotyczące gminy (z różnych dziedzin) i szeroka promocja konkursu w mediach, · propozycje pracy w gminie dla autorów najlepszych prac magisterskich, · określenie stypendium dla osoby(osób) zainteresowanych podjęciem pracy na terenie gminy, · informowanie białostockich wyższych uczelni o konkretnym zapotrzebowaniu na osoby z wyższym wykształceniem w podmiotach gospodarczych pracujących w gminie, · zgłaszanie białostockim wyższym uczelniom i szkołom wyższym problemów gminy, które mogą stanowić tematy prac magisterskich lub licencjackich. |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno, Powiatowy Urząd Pracy w Mońkach |
BENEFICJENCI · Wyższe uczelnie Białegostoku · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba prac magisterskich dotyczących gminy · Liczba osób posiadających wymagane kwalifikacje, które podjęły zatrudnienie w lokalnych podmiotach gospodarczych · Liczba osób, które uzyskały stypendia · Wartość przyznanych stypendiów · Liczba absolwentów wyższych uczelni, którzy podjęli zatrudnienie na terenie gminy |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 7 Pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł pomocowych |
OPIS ZADANIA · organizacja szkoleń w zakresie umiejętności pozyskiwania informacji o środkach pomocowych i dotacjach, · organizacja szkoleń w zakresie umiejętności pisania wniosków o dotacje, · organizacja szkoleń w zakresie zarządzania pozyskanymi środkami finansowymi. |
TERMIN REALIZACJI Od roku 2001 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba przeprowadzonych szkoleń · Liczba przeszkolonych osób · Liczba złożonych wniosków · Wartość uzyskanych dotacji · Wartość inwestycji gminnych współfinansowanych z udziałem środków pomocowych |
|
|
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Integracja środowiska lokalnych przedsiębiorców
ZADANIE 8 Czynna promocja działalności Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno |
OPIS ZADANIA · Nawiązanie współpracy z mediami lokalnymi i aktywna promocja wszelkich udanych inicjatyw i osiągnięć Stowarzyszenia (rozgłośnie radiowe, Telewizja Białystok, Telewizyjna Agencja Informacyjna, dziennikarze prasy lokalnej i centralnej), · Ogłoszenie konkursu plastycznego na logo Stowarzyszenia i wybór najlepszego znaku, · Opracowanie i wydanie drukiem materiałów reklamowych Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminny Krypno, · Udział w targach krajowych i prezentacja gminnej oferty inwestycyjnej oraz "lokalnych produktów" z „lokalnym znakiem jakości” , · Stworzenie strony internetowej o działalności Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno i jego ofercie, · Aktywna współpraca z Podlaskim Urzędem Marszałkowskim w dziedzinie promocji, · Współpraca w zakresie promocji z innymi stowarzyszeniami przedsiębiorców. |
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające
|
Zarząd Gminy, Starostwo Powiatowe w Mońkach Podlaski Urząd Marszałkowski |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba artykułów prasowych i audycji telewizyjnych dotyczących działalności Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno · Liczba materiałów reklamowych Stowarzyszenia · Liczba targów krajowych z udziałem przedstawicieli przedsiębiorców z gminy · Liczba inwestorów w gminie pozyskanych dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia Przedsiębiorców Gminy Krypno · Wartość inwestycji gminnych przeprowadzonych z udziałem inwestorów zewnętrznych · Liczba podpisanych umów na sprzedaż gminnych produktów z „lokalnym znakiem jakości” · Roczna wartość sprzedanych produktów gminnych z „lokalnym znakiem jakości” |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Uzyskanie zadowalającego stanu infrastruktury technicznej i standardu usług komunalnych |
ZADANIE 1 Opracowanie kompleksowego programu gospodarki wodno-ściekowej w gminie |
OPIS ZADANIAObszar gminy Krypno, graniczący z teren Narwiańskiego Parku Narodowego, Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej oraz odziaływujący na stan czystości Biebrzańskiego Parku Narodowego musi zostać objęty kompleksowym programem ochrony wód powierzchniowych i podziemnych. W tym celu powinien zostać opracowany program gospodarki wodno-ściekowej, mający na celu szybkie wyeliminowanie zjawisk niekontrolowanego odprowadzania ścieków, odprowadzania ścieków do gruntu oraz praktyki gromadzenia ścieków w zbiornikach bezodpływowych.
Do szczegółowych przedsięwzięć inwestycyjnych, jakie powinny zostać podjęte w pierwszej kolejności należy zaliczyć : · MODERNIZACJĘ OCZYSZCZALNI ŚCKIEKOW KOMUNALNYCH W KRYPNIE, · BUDOWA KANALIZACJI SANITARNEJ |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Starostwo Powiatowe w Mońkach Podlaski Urząd Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Turyści · Inwestorzy gminni · Korzystający z wypoczynku świątecznego i codziennego |
MIERNIKI· Odsetek mieszkańców objętych zorganizowanym systemem zaopatrzenia w wodę, · Wzrost ilości ścieków podlegających oczyszczaniu · Spadek liczby gospodarstw stosujących zbiorniki bezodpływowe, jako system gospodarki wodno-ściekowej |
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
||
|
||
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDUUzyskanie zadowalającego stanu infrastruktury technicznej i standardu usług komunalnych |
|
|
|
|
|
ZADANIE 2Objęcie zorganizowanym systemem zaopatrzenia w wodę wszystkich gospodarstw oraz oczyszczaniem wszystkich ścieków powstających na terenie gminy |
|
|
OPIS ZADANIAStopień zainteresowania gminą ze strony inwestorów, poziom jej atrakcyjności, a także zagwarantowanie utrzymania wysokiego stanu czystości środowiska wymagają realizacji niezbędnych inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej oraz zapewnienia świadczenia usług komunalnych o określonym standardzie (dotyczy to przede wszystkim problematyki gromadzenia, wywozu i utylizacji lub składowania odpadów stałych oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów płynnych) . Atrakcyjność gruntów zależy w równym nieomal stopniu od ich położenia, jak i od uzbrojenia lub możliwości łatwego uzbrojenia ich w niezbędne media (woda, energia elektryczna, odprowadzanie ścieków). Drugim aspektem jest zapewnienie utrzymania wysokiego stopnia czystości środowiska naturalnego gminy, którego obraz pogarszają „dzikie wysypiska” lub rozproszone na terenie gminy śmieci i odpady. Problem stanowić zapewne będą : · z jednej strony, charakter zabudowy niektórych wsi (dominuje zabudowa rozproszona lub kolonijna), · z drugiej strony, wyludnianie się niektórych wsi. Dlatego też, przyjęcie planu zagospodarowania przestrzennego należy poprzedzić opracowaniem wieloletniego planu i programu inwestycyjnego w zakresie : · objęcia zorganizowanym systemem zaopatrzenia w wodę (ujęcia i sieci wodociągowe lub tylko ujęcia wody – studnie wiercone) mieszkańców gminy oraz obszarów przewidywanych pod zagospodarowanie, · objęcie oczyszczaniem wszystkich ścieków powstających na terenie gminy (systemy kanalizacji sieciowej – grawitacyjnej, pompowej lub układami kanalizacji pod- lub ciśnieniowej, budowa przydomowych oczyszczalni ścieków). Program powinien zakładać pomniejszanie wielkości obszarów i liczby obiektów, w których ścieki gromadzone są w zbiornikach szczelnych i wywożone transportem asenizacyjnym do oczyszczalni. Zasadne jest również przygotowanie harmonogramu wdrażania programu selektywnego gromadzenia odpadów i oddzielne gromadzenie ich (składowanie) w początkowym okresie. Ilość odpadów powstających na terenie gminy, a tym samym ilość możliwych do odzyskania odpadów wtórnych jest na tyle niewielka, że w dzisiejszych warunkach ekonomicznych ich sprzedaż jest nieopłacalna. Należy jednak rozpocząć realizację programu w celu wyrabiania odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń mieszkańców. Docelowo w gminie powinien funkcjonować system selekcji odpadów „w miejscu powstawania”, znacznie bardziej efektywny i skuteczny. Poszukiwania rozwiązania problemu można poszukiwać we współdziałaniu w tym zakresie z sąsiednimi gminami.
|
|
|
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki Urząd Marszałkowski Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej |
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Inwestorzy
|
MIERNIKI· Odsetek mieszkańców objętych zorganizowanym systemem zaopatrzenia w wodę · Odsetek mieszkańców objętych systemem odprowadzania ścieków · Odsetek gospodarstw domowych, leżących poza obszarami objętymi systemami sieciowymi, wyposażonych w lokalne, przydomowe oczyszczalnie ścieków · Pomniejszający się wskaźnik gospodarstw domowych wyposażonych w zbiorniki szczelne, z których ścieki usuwane są transportem asenizacyjnym |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Uzyskanie zadowalającego stanu infrastruktury technicznej i standardu usług komunalnych |
ZADANIE 3 Modernizacja dróg powiatowych |
OPIS ZADANIAUkład drogowy w gminie Krypno stanowi system dogodnych połączeń z poszczególnymi wsiami gminy oraz gminami sąsiednimi. Problemem jest stan nawierzchni wielu z tych dróg. Niezbędne jest podjęcie pilnych działań zmierzających do poprawy stanu nawierzchni dróg powiatowych. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 do 2010 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Urząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Starostwo Powiatowe w Mońkach
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Turyści · Inwestorzy gminni · Korzystający z wypoczynku świątecznego i codziennego |
MIERNIKI· Przyrost liczby kilometrów zmodernizowanych dróg · Skrócenie czasu przejazdu na zmodernizowanych drogach
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU AKTYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SŁUŻĄCYCH ROZWOJOWI GOSPODARKI, ZWIĘKSZENIU DOCHODÓW GMINY I MIESZKAŃCÓW ORAZ ZASPOKAJANIU ICH POTRZEB SAMOREALIZACJI |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU Uzyskanie zadowalającego stanu infrastruktury technicznej i standardu usług komunalnych |
ZADANIE 4 Opracowanie studium oceny możliwości budowy niekonwencjonalnych źródeł energii |
OPIS ZADANIAUkład hydrograficzny cieków powierzchniowych na obszarze gminy Krypno oraz jej ukształtowanie terenu, z dużymi nie zalesionymi powierzchniami stwarza możliwości podjęcia działań do : · stworzenia systemu małej retencji wodnej i budową na spiętrzeniach elektrowni wodnych, · budowy elektrowni wiatrowych. Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie nie stanowi istotnego problemu przy obecnym poziomie techniki i dostępności urządzeń i materiałów, a może stać się efektywnym ekonomicznie źródłem energii pomniejszającym koszty eksploatacji urządzeń domowych, rolniczych i produkcyjnych. Wpływać to może na podnoszenie standardów życia mieszkańców, poprawę opłacalności produkcji rolnej oraz wzrost konkurencyjności wytwarzanych produktów i wyrobów, poprzez obniżenie kosztów ich produkcji. Elektrownie wodne oraz wiatrowe jako alternatywne źródło taniej i ekologicznej energii stanowić będzie również istotny czynnik podniesienia stan czystości środowiska. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 do 2010 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Urząd Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Stowarzyszenie Producentów Gminy Krypno, Grupy producentów Rolnych, Uczelnie i białostockie szkoły wyższe
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Inwestorzy gminni · Rolnicy (producenci rolni) |
MIERNIKI· Ilość energii pozyskiwanej z niekonwencjonalnych źródeł, · Poziom obniżenia kosztów produkcji |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 1 Stworzenie i prowadzenie uaktualnianego na bieżąco „gminnego banku danych” o terenach, nieruchomościach i obiektach przeznaczanych do zbycia |
OPIS ZADANIATereny gminy Krypno z racji swoich walorów środowiskowych, przyrodniczych i bliskości miasta Białegostoku oraz dobrego układu komunikacyjnego i poprawiającego się stanu technicznego dróg, stanowi już obecnie atrakcyjny obszar zarówno do inwestowania przez chcących prowadzić działalność gospodarczą, jak i przede wszystkim dla mieszkańców Białegostoku poszukujących atrakcyjnie położonych działek budowlanych i rekreacyjnych. Jednym z warunków determinujących wzrost zainteresowania inwestowaniem na obszarze gminy (działalność gospodarcza, budowa domów mieszkalnych, zakup działek rekreacyjnych, budowa domków letniskowych) jest posiadanie uaktualnianej na bieżąco oferty gminnej (gminnego banku danych), przy czym dla osiągnięcia zakładanych efektów oferta musi obejmować kompleksową i pełną propozycję (wykaz) działek, nieruchomości i obiektów przeznaczanych do zbycia, będących w posiadaniu zarówno osób prawnych, jak i osób fizycznych (prywatnych właścicieli). Należycie przygotowana oferta w żadnym przypadku nie będzie stanowić ograniczenia swobody obrotu prywatną własnością ani też nie będzie ujawniać tajemnicy handlowej. Natomiast jej pełny i kompleksowy charakter (obejmujący obszar całej gminy) podnosić będzie jej wartość i powodować wzrost zainteresowania ze strony inwestorów. W gminnym banku danych powinna znajdować się nie tylko oferta handlowa, ale także pełna informacja o stanie bieżącym i perspektywicznym przewidywanego zagospodarowania terenu i terenów sąsiednich, wyposażeniu w infrastrukturę techniczną itp. Niezbędna jest informacja dotycząca obiektów wpisanych do rejestru Podlaskiego Konserwatora Zabytków, w którym znajduje się wiele ciekawych i atrakcyjnych obiektów (starych drewnianych domów, spichlerzy, wiatraków, itp.). Za zgodą konserwatora prywatni inwestorzy mogliby je przejąć (nabyć) zapewniając ich rekonstrukcję i w ten sposób nie dopuścić do ich dewastacji. Prowadzenie gminnego banku danych może stanowić również przedmiot działalności gospodarczej. Utworzenie i prowadzenie gminnego banku danych będzie miało swój wymierny wpływ na wzrost dochodów budżetu gminy. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
|
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Zainteresowani inwestowaniem na terenie gminy · Inwestorzy spoza gminy
|
MIERNIKI· Liczba ofert w banku · Liczba zawartych transakcji w oparciu o dane z gminnego banku danych · Liczba „skojarzonych” poprzez bank kontrahentów · Liczba inwestycji zrealizowanych z udziałem inwestorów spoza gminy |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 2 Utworzenie w Urzędzie Gminy stanowiska pracy ds. promocji gminy, wdrażania, realizacjii monitoringu strategii rozwoju gminy |
OPIS ZADANIA 1. Szeroka współpraca z sąsiadującymi gminami, wypracowanie wspólnej oferty promocyjnej i jej realizacja. 2. Współpraca z mediami oraz z Podlaskim Centrum Informacji Turystycznej. 3. Koordynacja prac związanych z wieloletnią realizacją zadań i celów strategicznych |
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Wójt Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Zarząd Gminy, Rada Gminy, Podlaskie Centrum Informacji Turystycznej, gminy sąsiadujące z gminą Krypno |
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Rolnicy · Podmioty gospodarcze · Turyści
|
MIERNIKI · Planowe wdrażanie zadań strategicznych · Uzyskiwanie planowanych efektów · Liczba informacji o gminie zamieszczanych w mediach krajowych i lokalnych · Liczba imprez promocyjnych · Liczba turystów |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 3 Prowadzenie aktywnych działań na rzecz pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych przeznaczonych na rozwój gminnych przedsięwzięć |
OPIS ZADANIA Zdobywanie aktualnych informacji o istniejących grantodawcach Pozyskiwanie aktualnej wiedzy i doskonalenie umiejętności w zakresie pisania wniosków o dotacje |
TERMIN REALIZACJI 2001-2015 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Wielkość zewnętrznych środków finansowych pozyskanych na realizację gminnych przedsięwzięć · Wartość inwestycji gminnych przeprowadzonych z udziałem zewnętrznych środków finansowych |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 4 Opracowanie i aktywne upowszechnianie informacji i oferty dla zainteresowanych prowadzeniem działalności gospodarczej w gminie - oferty gminnej |
OPIS ZADANIA Opracowanie i bieżąca aktualizacja oferty gminnej, obejmującej: · plany i zamierzenia, · priorytety gminne związane z preferowanymi kierunkami rozwoju gminy, · ofertę nieruchomości gminnych oraz innych osób fizycznych i prawnych. |
TERMIN REALIZACJI 2001-2015 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Podmioty gospodarcze
|
MIERNIKI · Liczba podmiotów gospodarczych w gminie · Liczba nowych miejsc pracy |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 5 Stworzenie preferencyjnych warunków w zakresie pozyskiwania gruntów oraz ulg i preferencji dla inwestorów |
OPIS ZADANIA Ocena procedury formalno-prawnej przy zbywaniu gruntów. Analiza możliwych do podjęcia działań przy sprzedaży gruntów i nieruchomości. Wykonanie analizy możliwości i zakresu stosowania ulg i preferencji dla osób lub podmiotów inwestujących na obszarze gminy. |
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy, Rada Gminy |
Instytucje współdziałające
|
|
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba inwestorów w gminie · Liczba nowych miejsc pracy · Liczba przeprowadzonych inwestycji gminnych z udziałem inwestorów |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 6 Stworzenie i wdrożenie w Urzędzie Gminy szybkiej ścieżki obsługi interesantów |
OPIS ZADANIA Opracowanie sprawnej, przejrzystej i szybkiej procedury załatwiania w Urzędzie Gminy spraw obywatelskich, w tym przede wszystkim związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej w gminie. |
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Wójt Gminy |
Instytucje współdziałające
|
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Podmioty gospodarcze · Rolnicy
|
MIERNIKI · Wzrost pozytywnej oceny działania Urzędu Gminy · Wzrost stopnia aprobaty dla władz samorządowych |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 7 Opracowanie i wdrożenie sprawnych procedur załatwiania spraw wnoszonych do Urzędu Gminy |
OPIS ZADANIA Opracowanie i bieżąca realizacja systemu załatwiania spraw wnoszonych do Urzędu Gminy – czytelnego i zrozumiałego oraz przyjaznego klientom.
|
TERMIN REALIZACJI Od 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Wójt Gminy |
Instytucje współdziałające
|
|
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy · Podmioty gospodarcze · Inwestorzy
|
MIERNIKI · Wdrożenie sprawnych procedur załatwiania spraw w Urzędzie Gminy · Wzrost zadowolenia mieszkańców (klientów gminy) do władz samorządowych |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 8 Podniesienie stopnia współuczestnictwa lokalnej społeczności w działaniachna rzecz rozwiązywania problemów gminnych |
OPIS ZADANIA Podniesienie znaczenia autentycznych konsultacji społecznych dotyczących problemów gminnych, szeroka informacja o planach, zamierzeniach i priorytetach rozwojowych gminy. |
TERMIN REALIZACJI Od 2002 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Rada Gminy, sołectwa, grupy producentów rolnych |
BENEFICJENCI Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba inicjatyw gminnych poddawanych konsultacjom społecznym · Liczba osób uczestniczących w konsultacjach gminnych, · Wzrost stopnia akceptacji dla decyzji władz gminnych, · Wzrost stopnia aprobaty dla władz gminnych |
CEL STRATEGICZNY FUNKCJONOWANIE SPRAWNEGO I EFEKTYWNEGO SYSTEMU ZARZĄDZANIA GMINĄ, WSPIERAJĄCEGO JEJ ROZWÓJ GOSPODARCZY I INTEGRACJĘ LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI, PRZY AKTYWNYM UDZIALE MIESZKAŃCÓW |
ZADANIE 9 Inicjowanie działań na rzecz integrowania społeczności i likwidowania nieracjonalnych podziałów w gminie |
OPIS ZADANIA 1. Udział przedstawicieli władz samorządowych w spotkaniach z mieszkańcami. 2. Szeroka popularyzacja wśród mieszkańców osiągnięć gminy Krypno na tle gmin województwa podlaskiego i gmin sąsiadujących. 3. Wydawanie lokalnej gazety (artykuły o historii gminy, o jej problemach i sukcesach, o znaczeniu dobrosąsiedzkich więzi itd.). 4. Organizacja imprez integrujących mieszkańców – konkursy, zawody sportowe, imprezy kulturalne i patriotyczne, spotkania tematyczne itp. 5. Integracja mieszkańców wokół wspólnych przedsięwzięć (np. telefonizacja, sprzątanie gminy itp.). |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Rada Gminy, sołectwa, grupy producentów rolnych, gminy sąsiadujące |
BENEFICJENCI Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba zorganizowanych imprez integrujących lokalną społeczność · Liczba mieszkańców uczestniczących w organizowanych imprezach gminnych · Liczba spotkań z udziałem przedstawicieli władz samorządowych · Liczba imprez zorganizowanych przy współudziale gmin sąsiadujących z gminą Krypno |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
ZADANIE 1 Szkolenia agroturystyczne |
OPIS ZADANIAUpowszechnianie wiedzy na temat zasad i obowiązujących standardów wyposażania i wyglądu kwater. Inicjowanie współpracy między osobami prowadzącymi działalność agroturystyczną poprzez: · wspólne poszukiwanie partnerów do współpracy, · stworzenie całorocznej oferty aktywnego wypoczynku uwzględniającej możliwość wykorzystania zasobów naturalnych i dziedzictwa kulturowego gminy przy uwzględnieniu cykliczności pór roku , · uruchomienie systemu rezerwacji za pośrednictwem Podlaskiego Stowarzyszenia Agroturystycznego i Regionalnego Centrum Informacji Turystycznej, · wydanie katalogu agroturystycznego oraz materiałów promocyjnych, · udział w targach i jarmarkach turystycznych w Polsce oraz promocja w mediach. Organizacja szkoleń z zakresu: · prawno-finansowych uwarunkowań turystyki wiejskiej w Polsce, · wymogów formalnych, prawnych i organizacyjnych związanych z tworzeniem i prowadzeniem gospodarstw agroturystycznych · działalności i obowiązków administracyjnych w agroturystyce (zgłoszenie do ewidencji gospodarczej, standard obiektów, podatki, ZUS, ubezpieczenia i inne) · standardów związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności agroturystycznej. Pomoc władz samorządowych w zakresie doradztwa i konsultacji związanych z praktycznymi formami prowadzenia działalności gospodarczej. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Gospodarstwa agroturystyczne Zarząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Regionalne Centrum Informacji Turystycznej, Biura podróży, Podlaskie Stowarzyszenie Agroturystyczne, indywidualni przedsiębiorcy |
BENEFICJENCI· Osoby prowadzące działalność agroturystyczną · Młodzież · Mieszkańcy gminy · Turyści · Lokalni przedsiębiorcy |
MIERNIKI· Wzrost liczby turystów korzystających z wypoczynku w kwaterach agroturystycznych · Wzrost liczby gospodarstw agroturystycznych · Liczba gospodarstw agroturystycznych z całoroczną ofertą · Wzrost zatrudnienia w usługach związanych z turystyką wiejską · Liczba zorganizowanych szkoleń agroturystycznych |
|
|
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDU
Rozwój ruchu turystycznego i wypoczynku weekendowego w gminie
ZADANIE 2 Wypracowanie wspólnej oferty agroturystycznej |
OPIS ZADANIA Na terenie gminy istnieje tylko jedno gospodarstwo agroturystyczne. Oferuje ono zainteresowanym jedynie możliwości zakwaterowania i wyżywienia. Brak jest natomiast interesujących ofert w zakresie możliwości spędzania czasu podczas wypoczynku w takim gospodarstwie. Aby uatrakcyjnić turystom pobyt na terenie gminy, wskazane jest wypracowanie przez właścicieli gospodarstw (z gmin sąsiednich, a w przyszłości również i z terenu gminy Krypno) wspólnej oferty agroturystycznej, zawierającej wykaz gospodarstw specjalizujących się w regionalnej kuchni, organizujących i zapewniających różnorodną rozrywkę i możliwości poznawania miejscowej kultury i tradycji obyczajów. Doprowadzi to do specjalizacji gospodarstw w różnorodnych dziedzinach i do ścisłej współpracy między nimi. W przyszłości będzie to sprzyjać wydłużeniu sezonu agroturystycznego w gminie, a dochody z agroturystyki będą przynosić zyski przez cały rok kalendarzowy. |
TERMIN REALIZACJI 2001-2003 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Stowarzyszenie Przedsiębiorców Gminy Krypno Stowarzyszenie Gospodarstw Agroturytycznych |
Instytucje współdziałające
|
Zarząd Gminy, Rada Gminy, |
BENEFICJENCI · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba gospodarstw agroturystycznych ze specjalizacją · Liczba turystów korzystających z oferty agroturystycznej w ciągu roku · Wielkość kredytów zaciągniętych na cele modernizacji gospodarstw agroturystycznych · Wielkość dochodów z agroturystyki · Liczba osób zatrudnionych w gospodarstwach agroturystycznych |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
ZADANIE 3 Wykreowanie i promocja „produktów lokalnych” w zakresie turystyki, agroturystyki, gastronomii i rękodzieła ludowego |
OPIS ZADANIA Rozważenie możliwości sfery produkcji lokalnej, aktualnej lub potencjalnej, która mogłaby stać się „produktem lokalnym”, będącym jednocześnie wizytówką gminy. Opracowanie i wdrożenie w życie programu promocji produktów rolnych w oparciu o lokalny znak towarowy, poprzez: · uczestnictwo w targach artykułów spożywczych, rolnych, · organizację lokalnych i ogólnopolskich imprez oraz uczestnictwo w nich, np. „Nasze potrawy”, „Polskie jadło”, itp. |
TERMIN REALIZACJI Od roku 2001 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Urząd Gminy Rada Gminy |
Instytucje współdziałające
|
Stowarzyszenia gminne, Lokalni inwestorzy |
BENEFICJENCI· Osoby prowadzące gospodarstwa agroturystyczne · Rolnicy indywidualni · Producenci żywności · Inwestorzy · Mieszkańcy gminy |
MIERNIKI· Liczba produktów utożsamianych z pojęciem „produkt lokalny” · Wzrost produkcji towarów i wyrobów określanych mianem „produktu lokalnego” · Wzrost popytu na „produkt lokalny” · Liczba imprez lokalnych i ogólnopolskich |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
ZADANIE 4 Promocja gminy |
OPIS ZADANIA Najważniejszym walorem kulturowym Gminy Krypno, istotnym z punktu widzenia również turystyki, jest obraz Matki Boskiej Pocieszenia. Zasadnym staje się więc połączenie uroczystości kościelnych, np. w dniu 8 września, kiedy w gminie obchodzi się święto Matki Boskiej Siewnej, z imprezami gminnymi, np. organizacja „Dni Krypna”, ale również kojarzenie innych uroczystości zarówno kościelnych, jak i świeckich. Sprzyja to przede wszystkim wzajemnej promocji, jak również integruje środowisko społeczne. Należy również zwrócić uwagę na stworzenie czytelnych i atrakcyjnych tablic informacyjnych (bilbordów) dotyczących zarówno Sanktuarium w Krypnie jak i kwater agroturystycznych, pól biwakowych, organizowanych imprez, itp. Tablice te powinny znajdować się na trasach Białystok - Tykocin, Białystok - Warszawa, Białystok – Knyszyn, Tykocin – Knyszyn. |
TERMIN REALIZACJI Od roku 2001 |
Osoba/instytucja odpowiedzialna
|
Zarząd Gminy Rada Gminy Proboszcz miejscowej parafii Władze kościelne |
Instytucje współdziałające
|
Podmioty gospodarcze (lokalni inwestorzy), stowarzyszenia gminne |
BENEFICJENCI · Inwestorzy · Podmioty gospodarcze · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI · Liczba turystów · Wielkość dochodów z agroturystyki · Liczba imprez lokalnych i ogólnopolskich |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMIGMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
CEL STRATEGICZNY DRUGIEGO RZĘDURozwój ruchu turystycznego i wypoczynku weekendowego w gminie |
ZADANIE 5 Podjęcie wspólnych działań z sąsiednimi gminami i stowarzyszeniami |
OPIS ZADANIAJednym z warunków determinujących rozwój turystyki w gminie jest przygotowanie i zaproponowanie turystom atrakcyjnej oferty. Aby móc skutecznie zabiegać o przyjazd turystów i w tym upatrywać szansy na pozyskiwanie dochodów, oferta turystyczna powinna zapewniać im atrakcyjny pobyt przez okres co najmniej kilku dni. Mając na uwadze walory środowiskowe i przyrodnicze (ograniczone przede wszystkim do południowej i południowo-zachodniej części gminy) oraz kulturowe (stanowiska archeologiczne, zabytki, obiekty kultu religijnego) oraz wielkość gminy, niezbędne jest podjęcie wspólnych działań z sąsiednimi gminami i stowarzyszeniami gminnymi w celu wypracowania wspólnej i spójnej oferty zarówno w zakresie turystyki kwalifikowanej, krajoznawczej jak i pobytowej, wypoczynku świątecznego i codziennego oraz ruchu pielgrzymkowego do Sanktuarium. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Urząd Gminy Stowarzyszenie gospodarstw agroturystycznych (po utworzeniu) |
Instytucje współdziałające |
Sąsiadujące gminy Stowarzyszenia i związki gminne Władze kościelne, Proboszcz miejscowej parafii |
BENEFICJENCI· Prowadzący działalność usługową związaną z obsługą ruchu turystycznego, · Prowadzący gospodarstwa agroturystyczne
|
MIERNIKI· Liczba wspólnych przedsięwzięć, · Liczba przygotowanych i zorganizowanych tras turystycznych · Liczba turystów odwiedzających gminę · Liczba osób korzystających z kwater agroturystycznych · Liczba osób korzystających z oferty wypożyczalni sprzętu turystycznego i rekreacyjnego |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
|
|
|
ZADANIE 6 Osiągnięcie wysokiego stanu czystości terenu gminy oraz estetyki obejść i gospodarstw |
|
|
|
OPIS ZADANIAPoziom atrakcyjności gminy oraz stopień zainteresowania gminą, przede wszystkim dla osób zainteresowanych zamieszkaniem w gminie (budową domu) lub nabyciem działki rekreacyjnej oraz turystów i korzystających z wypoczynku codziennego i świątecznego, jest również w znacznym stopniu wynikiem oceny stanu czystości terenów oraz wyglądu i estetyki obejść i gospodarstw. Zjawiska te wpływają na wzrost turystycznej atrakcyjności gminy i skuteczności jej promocji. Uzyskanie pożądanego stanu w tym zakresie wymaga zarówno podejmowania okresowych inicjatyw i działań w skali całej gminy lub w poszczególnych jej sołectwach lub wsiach (Þ EDUKACJA SZKOLNA I EKONOMICZNA), promowania oraz upowszechniania dobrych wzorców i przykładów. Doprowadzi to do ukształtowania nowych nawyków, podniesienia poczucia estetyki, wytworzenia odczuwalnej potrzeby zachowywania ładu i czystości otoczenia. Ze strony gminy powinny zostać podjęte działania zmierzające do likwidacji wszystkich „dzikich wysypisk”, splantowania terenu i ewentualnego ustawienia dodatkowych kontenerów na odpady w tych miejscach, w których mieszkańcy urządzili niekontrolowane wysypisko śmieci i odpadów. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy |
Instytucje współdziałające |
Szkoły podstawowe, Gimnazjum, Gminny Ośrodek Kultury |
BENEFICJENCI· Mieszkańcy gminy · Turyści · Korzystający z wypoczynku codziennego i świątecznego · Inwestorzy
|
MIERNIKI· Liczba zrealizowanych inicjatyw związanych z podniesieniem stopnia czystości terenu gminy · Liczba zrealizowanych inicjatyw związanych ze wzrostem poziomu estetyki i czystości gospodarstw i obejść · Liczba osób uczestniczących w konkursach · Liczba gospodarstw, zgłaszanych do oceny |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO ROZWOJU AGROTURYSTYKI I TURYSTYKI POPRZEZ OPRACOWANIE I REALIZACJĘ WSPÓLNEJ OFERTY WE WSPÓŁPRACY Z SĄSIEDNIMI GMINAMI I DYREKCJAMI PARKÓW NARODOWYCH – NARWIAŃSKIEGO I BIEBRZAŃSKIEGO |
ZADANIE 7 Budowa hali widowiskowo-sportowej |
OPIS ZADANIANa terenie gminy nie ma żadnego obiektu, który zapewniałby, zarówno mieszkańcom jak i turystom, dodatkowe atrakcje. Nie ma również żadnych możliwości zorganizowania masowych imprez sportowych, kulturalnych, ekspozycyjno-wystawowych, ipt. na większą skalę. Brak obiektów sportowych uniemożliwia prawidłowe prowadzenie zajęć wychowania fizycznego w istniejących szkołach. Wybudowanie hali widowiskowo-sportowej w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu atrakcyjności gminy Krypno. Powstaną nowe możliwości organizowania masowych imprez kulturowych, sportowych, a także targowo-ekspozycyjnych, co będzie miało ogromny wpływ na promocję gminy. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna
|
Urząd Gminy Krypno |
Instytucje współdziałające |
|
BENEFICJENCI· Młodzież · Mieszkańcy gminy · Turyści
|
MIERNIKI· Liczba zorganizowanych imprez kulturalnych i sportowych · Liczba zorganizowanych targów, ekspozycji i wystaw · Liczba turystów · Liczba sekcji sportowych · Stopień wykorzystania hali w celu propagowania aktywnego wypoczynku dzieci, młodzieży i turystów. |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 1 Szkolenia producentów rolnych |
OPIS ZADANIAOpracowanie programu szkoleń producentów rolnych w zakresie: · prowadzenia gospodarstwa towarowego, · intratnych kierunków produkcji rolnej, · zasad konkurencji i podstaw marketingu w aspekcie poszukiwania i kreowania rynków zbytu. Stworzenie gminnego banku informacji o prowadzonych na różnych szczeblach szkoleniach w zakresie wyżej określonym.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie
|
BENEFICJENCI · Rolnicy indywidualni
|
MIERNIKI· Ilość przeprowadzonych szkoleń · Liczba uczestniczących rolników
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 2 Doradztwo w zakresie efektywnych metod produkcji i wymogów rynku |
OPIS ZADANIAStworzenie wyspecjalizowanego stanowiska pracy w celu: · systematycznego dostarczania rolnikom informacji o nowoczesnych metodach produkcji rolnej, · zaznajamiania rolników z aktualnymi ofertami producentów rolnych, · dostarczania rolnikom informacji o aktualnych trendach w produkcji maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, · dostarczania informacji o aktualnych trendach na rynku produktów rolnych.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Producenci żywności · Osoby rozpoczynające działalność rolniczą
|
MIERNIKI· Liczba osób korzystających z informacji · Poziom wzrostu technicznego i technologicznego w zakresie produkcji rolnej na obszarze gminy
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 3 Upowszechnianie przez gminę informacji w zakresie tworzenia specjalistycznych gospodarstw rolnych |
OPIS ZADANIASpecjalizacja gospodarstw rolnych w coraz większym stopniu charakteryzować będzie prowadzoną w nich działalność produkcyjną. Zadaniem Urzędu Gminy powinno stać się gromadzenie i upowszechnianie wśród rolników informacji na temat: · źródeł informacji w zakresie specjalistycznego ukierunkowania produkcji w indywidualnych gospodarstwach rolnych, · możliwości i warunków specjalizacji, jej kierunków i zakresu oraz stopnia jej opłacalności. |
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy |
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Starostwo Powiatowe w Mońkach Urząd Marszałkowski w Białymstoku |
BENEFICJENCI· Rolnicy · Osoby rozpoczynające działalność rolniczą · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba rolników przestawiających dotychczasową produkcję na produkcję specjalistyczną · Liczba rolników uczestnicząca w szkoleniach na temat specjalizacji w rolnictwie · Skala trendu będąca odzwierciedleniem stosunku liczby gospodarstw specjalistycznych do liczby gospodarstw pozostałych
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 4 Upowszechnianie informacji dotyczącej warunków pozyskiwania środków pomocowych, dotacji i preferencyjnych kredytów |
OPIS ZADANIAIstotną rolę w produkcji rolnej pełni jej kredytowanie. Stąd celowe jest utworzenie gminnego banku informacji w zakresie: · danych o możliwych do pozyskiwania środkach finansowych w zróżnicowanej formie, · informacji o źródłach ich pochodzenia, · wiedzy o warunkach przyznawania środków finansowych na produkcję rolną, · ich wysokości, obowiązujących wkładów własnych producentów rolnych, warunków zabezpieczenia oraz warunków spłaty.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy |
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Urząd Marszałkowski w Białymstoku Starostwo Powiatowe w Mońkach |
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Osoby rozpoczynające działalność rolniczą
|
MIERNIKI· Liczba rolników uzyskujących informacje na temat zakresu i możliwości otrzymania pomocy finansowej · Liczba składanych wniosków · Wartość pozyskanych środków finansowych w stosunku do liczby złożonych wniosków
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 5 Dostosowanie produkcji do warunków rynkowych i wymogów Wspólnoty Europejskiej |
OPIS ZADANIADostosowywanie produkcji rolnej do wymogów Wspólnoty Europejskiej tak w zakresie wielkości, jak i jakości jest nieodzownym warunkiem, umożliwiającym wejście na jej rynki. Powstanie banku informacji obejmującego dyrektywy WE z przepisami wykonawczymi oraz ich upowszechnienie wśród rolników umożliwi szybkie i odpowiednie dostosowywanie produkcji rolnej do określonych wymogów.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Urząd Marszałkowski w Białymstoku Starostwo Powiatowe w Mońkach
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Osoby rozpoczynające działalność rolniczą · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba osób korzystających z zasobów informacji w banku informacji · Liczba uzyskanych atestów krajowych i zagranicznych · Poziom wzrostu zainteresowania produktami wytwarzanymi w gminie
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 6 Szeroka informacja na temat możliwości i warunków zrzeszania się w grupy producenckie
|
OPIS ZADANIAGromadzenie w Urzędzie Gminy i upowszechnianie wśród rolników aktualnej informacji na temat prawnych i ekonomicznych warunków określających zasady organizowania się producentów rolnych w szersze związki, a szczególnie w grupy producenckie.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Urząd Marszałkowski w Białymstoku Starostwo Powiatowe w Mońkach
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Osoby podejmujące działalność rolniczą · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba powstających grup producenckich · Liczba rolników indywidualnych zrzeszonych w grupach producenckich · Skala trendu mierzonego liczbą rolników zorganizowanych w grupach producenckich w określonych przedziałach czasowych
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 7 Tworzenie warunków do reorientacji produkcji Indywidualnych gospodarstw rolnych na produkcję towarową |
OPIS ZADANIAPrzestawienie produkcji rolnej o charakterze odtwarzalnym w skali roku w produkcję towarową w oparciu o: · upowszechnianie nowych rozwiązań technologicznych, · motywowanie rolników do specjalizacji gospodarstw rolnych, · wprowadzanie nowych wzorów gospodarowania. Reorientacja produkcji w indywidualnych gospodarstwach rolnych doprowadzi w konsekwencji do wzmocnienia pozycji ekonomicznej indywidualnych gospodarstw rolnych, dostosowując je do wymogów gospodarki wolnorynkowej.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie
|
BENEFICJENCI· Właściciele indywidualnych gospodarstw rolnych · Mieszkańcy gminy · Inwestorzy
|
MIERNIKI· Liczba gospodarstw rolnych przestawiających się z dotychczasowego sposobu produkcji na produkcję towarową |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 8 Utworzenie związku producentów rolnych |
OPIS ZADANIAAnaliza wielkości i rodzaju produkcji rolnej na obszarze gminy. Określenie obszarów jej opłacalności w zestawieniu z aktualnymi i przewidywanymi trendami na rynku tych produktów. Opracowanie systemu zachęt mających na celu skłanianie rolników do tworzenia związków producentów rolnych.
|
TERMIN REALIZACJILata 2001 – 2003 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Szepietowie
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Wzrost udziału gospodarstw rolnych prowadzących produkcję towarową · Liczba rolników przystępujących do związku producentów rolnych · Wzrost dochodów indywidualnych gospodarstw rolnych |
CEL STRATEGICZNY STWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 9 Zwiększanie lesistości obszaru gminy na gruntach odłogowanych V i VI klasy bonitacyjnej |
OPIS ZADANIANieopłacalność produkcji rolnej na gruntach wysokich klas bonitacyjnych, jak również starzenie się ludności zatrudnionej w sektorze rolnym, prowadzi coraz częściej do odłogowania ziemi. Pewna część gruntów wchodzi w skład zasobów własności rolnej Skarbu Państwa i nie jest wykorzystywana. Sytuacja ta stwarza możliwości opracowania programu zalesiania i jego wdrażania w życie, przez: · Zewidencjonowanie odłogowanych gruntów V i VI klasy bonitacyjnej, · Opracowanie programu zalesiania, · Zmotywowanie właścicieli gruntów słabszych klas do ich zalesienia, · Zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego (przeznaczenie gruntów).
|
TERMIN REALIZACJIOd 2002 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Dyrekcja Lasów Państwowych w Białymstoku
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Mieszkańcy gminy · Osoby przyjezdne |
MIERNIKI· Wielkość gruntów przeznaczonych pod zalesienie · Wielkość gruntów zalesionych
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 10 Aktywny marketing (poszukiwanie i kreowanie nowych rynków zbytu)
|
OPIS ZADANIAPodjęcie działań, wspólnie z nadrzędnymi strukturami samorządu terytorialnego oraz z organami administracji centralnej, mających na celu określanie trendów na rynkach produktów rolnych, identyfikację możliwości dystrybucji produktów lokalnych i praktyczne doradztwo w tym zakresie.
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Urząd Marszałkowski w Białymstoku Starostwo Powiatowe w Mońkach
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Przedsiębiorcy rolni · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Stopień wzrostu sprzedaży produktów rolnych |
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 11 Promocja lokalnych produktów rolnych |
OPIS ZADANIAOpracowanie i wdrożenie w życie programu promocji produktów rolnych w oparciu o lokalny znak towarowy, na bazie znajomości trendów kształtujących się na rynku produktów rolnych i ich przetworów, poprzez: · uczestnictwo w targach artykułów spożywczych, rolnych, · organizację lokalnych i ogólnopolskich imprez oraz uczestnictwo w nich, · wykorzystywanie istniejących i tworzenie punktów promocji i sprzedaży lokalnych produktów rolnych na terenie województwa podlaskiego
|
TERMIN REALIZACJIOd 2001 roku |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Urząd Gminy Rada Gminy
|
Instytucje współdziałające |
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku Urząd Marszałkowski w Białymstoku Lokalne media
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Producenci żywności · Mieszkańcy gminy
|
MIERNIKI· Liczba zorganizowanych imprez lokalnych i ogólnopolskich · Wzrost udziału producentów w targach artykułów spożywczych, rolnych itp.
|
CEL STRATEGICZNYSTWORZENIE WARUNKÓW DO WZROSTU OPŁACALNOŚCI PRODUKCJI ROLNEJ |
ZADANIE 12 Stworzenie i promocja gminnego „produktu lokalnego” |
OPIS ZADANIARozważenie możliwości oraz sfery produkcji lokalnej, aktualnej lub potencjalnej, która mogłaby stać się „produktem lokalnym”, będącym jednocześnie wizytówkę gminy. Jedną z istotnych szans na wzrost opłacalności produkcji rolnej jest wykreowanie, promocja i wytwarzanie wyrobu (wyrobów), który powinien charakteryzować się unikatowymi walorami smakowymi, jakościowymi, oryginalnym wyglądem, opakowaniem, sposobem wytworzenia (tradycyjną recepturą, technologią) itp. Wyróżnikami pozwalającymi na jego łatwą i jednoznaczną identyfikację z miejscem wytworzenia (terenem gminy, regionem, obszarem geograficznym lub środowiskowym np. Narwiańskiego lub Biebrzańskiego Parku Narodowego). Ogromna ilość produktów rolnych, jaka dostępna jest na rynku, podobnych zarówno pod względem wysokiej jakości, sposobu opakowania, zbliżonej ceny itp. powoduje, że nowy produkt aby mógł pozyskać nowego odbiorcę (konsumenta) musi wyróżnić się oryginalnymi cechami. Szansą taka jest wytwarzanie wyrobu, który promowany jest jako produkt lokalny tzn. jako wyrób, który powstaje tylko w jednym miejscu (jednej części regionu, kraju, obszaru) itp.
|
TERMIN REALIZACJILata 2001 – 2002 |
Osoba / instytucja odpowiedzialna |
Stowarzyszenie Producentów Gminnych, Grupa Producencka |
Instytucje współdziałające |
|
BENEFICJENCI· Rolnicy indywidualni · Producenci żywności · Inwestorzy · Mieszkańcy gminy |
MIERNIKI· Liczba produktów utożsamianych z pojęciem „produkt lokalny” · Wzrost produkcji towarów i wyrobów określanych mianem „produktu lokalnego” · Wzrost popytu na „produkt lokalny”
|
Metryka strony