Finanse gminne
I. OCENA AKTUALNEJ SYTUACJI FINANSOWEJ
1. Dochody
W analizowanym okresie 1994-2001 dynamika dochodów budżetowych Gminy Krypno była zróżnicowana.
W 1996 roku, w związku z ustawowym przejęciem utrzymania szkół podstawowych, w wyniku otrzymania subwencji na zadania oświatowe, nastąpiło podwojenie dochodów. W strukturze dochodów zaczęły dominować środki uzupełniające z budżetu państwa, w postaci subwencji i dotacji.
Dynamika dochodów w latach 1996-2001 przedstawiała się następująco:
- dochody 1996/dochody 1995 221%
- dochody 1997/dochody 1996 138%
- dochody 1998/dochody 1997 102%
- dochody 1999/dochody 1998 109%
- dochody 1999/dochody 2000 119%
- dochody 2000/dochody 2001 (plan) 100%
Od roku 2000 dochody ogółem ustabilizowały się na poziomie 5000 tys zł.
Do roku 1995 w strukturze dochodów wyraźnie dominowały dochody własne[1]. Dotacje i subwencje z budżetu państwa kształtowały się wówczas na poziomie ok. 30%, od 1996 roku (w związku z przejęciem przez gminy finansowania szkół podstawowych) udział dochodów uzupełniających z budżetu państwa wzrósł do ok. 60% i latach następnych ukształtował się w przedziale 60-70%.
Udział dotacji i subwencji z budżetu państwa w dochodach budżetu ogółem wynosił:
- 1996 rok 59%
- 1997 rok 48%
- 1998 rok 61%
- 1999 rok 68%
- 2000 rok 71%
- 2001 rok plan 66%
W strukturze dochodów własnych znaczące pozycje stanowią: wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), podatek od nieruchomości, podatek rolny oraz pozostałe dochody, realizowane przez gminę, w tym dochody z majątku i inne opłaty.
W kwocie uzyskiwanych dochodów własnych wpływy z podatku od nieruchomości kształtują się na poziomie ok. 7%. Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych w latach 1994-95 stanowiły ponad 30%, od roku 1996 udział tych wpływów w strukturze dochodów systematycznie maleje - do 6% w roku 2000. Udział wpływów z podatku rolnego kształtuje się na poziomie 9%. Znaczącą pozycją są tzw. pozostałe dochody, które stanowiły w latach 1994-95 17% i 11%, od 1996 roku ustabilizowały się na poziomie ok. 10%.
Za 1999 rok roczny dochód budżetu Gminy Krypno na jednego mieszkańca wynosił 931,94 zł, co stanowiło 82% dochodów budżetów gmin na jednego mieszkańca województwa podlaskiego.
2. Wydatki
W strukturze wydatków budżetu, począwszy od 1996 roku, wyraźnie dominują kwoty przeznaczone na finansowanie oświaty i wychowania, przy czym udział tych wydatków systematycznie wzrasta:
- w 1996 roku 39%
- w 1997 roku 34%
- w 1998 roku 47%
- w 1999 roku 47%
- w 2000 roku 40%
- 2001 rok (plan) 34%
Największe wydatki w tym dziale planuje się do poniesienia w 2001 roku (2086 tys zł).
Otrzymywana przez Gminę subwencja oświatowa nie pokrywa w pełni kosztów utrzymania placówek oświatowo-wychowawczych. I tak na wydatki w tym dziale, ponad kwoty subwencji oświatowej, Gmina przeznaczyła z dochodów własnych następujące sumy:
- w 1996 roku 103 tys. zł
- w 1997 roku 196 tys. zł
- w 1998 roku 405 tys. zł
- w 1999 roku 416 tys. zł
- w 2000 roku 394 tys. zł
- 2001 rok (plan) 296 tys. zł
W dziale gospodarka komunalna wydatki wzrastają każdego roku; poniesione w 2000 roku – 566 tys. zł, plan na 2001 rok – 688 tys. zł. Wydatki w dziale administracja rosną w tempie zbliżonym do stopnia inflacji.
Zaplanowana na 2001 rok kwota 1605 tys zł w dziale kultura fizyczna i sport obejmuje wydatki na inwestycje (1180 tys. zł).
Stosunkowo wysokie wydatki w pozycji "pozostałe wydatki" obejmują m.in. wydatki majątkowe gminy.
Wydatki na zadania zlecone pokryte są w całości dotacją celową z budżetu państwa.
Wydatki na obsługę zadłużenia kredytami i pożyczkami (odsetki i prowizje bankowe) praktycznie nie występują ( 6 tys. zł w 1999 roku i 3 tys. zł w 2000 roku).
3. Wynik kasowy budżetu
W okresie 1996-2000 praktycznie zachowana była równowaga dochodów i wydatków ( niewielki deficyt wystąpił w 1997 roku – 90 tys. zł). W analizowanym okresie gmina nie korzystała z długoterminowych kredytów i pożyczek.
Przewidywany stan zadłużenia kredytami i pożyczkami na koniec 2001 roku to łączna kwota 1 180 000 zł – długoterminowy kredyt inwestycyjny na budowę hali sportowej, spłatę którego gmina rozpocznie w roku 2002, tj. po okresie rocznej karencji.
Podsumowanie:
Uwzględniając wielkość dochodów budżetu, przypadającą na jednego mieszkańca, sytuację finansową Gminy Krypno można ocenić jako poniżej przeciętnej, w porównaniu do średniej w skali województwa. Stosunkowo większy, niż w większości gmin wiejskich, jest udział środków uzupełniających z budżetu państwa, w latach 1999-2000 ustabilizował się na poziomie ok. 70%. Jednakże, biorąc pod uwagę strukturę wydatków, obciążenie budżetu Krypna wydatkami na oświatę i wychowanie w latach 1999-2000 jest nieco mniejsze (średnio ok. 44%), niż ma to miejsce w gminach wiejskich (50% i ponad), co stwarza nieco większe możliwości finansowania innych zadań gminy z dochodów własnych.
Zadłużenie gminy kredytami i pożyczkami jest umiarkowane. Prognozowany dług na koniec 2001 roku stanowić będzie 25% dochodów (dopuszczalny – 60%).
Gospodarkę finansową Gminy Krypno charakteryzuje duża rozwaga przy podejmowaniu decyzji finansowych, o czym świadczy umiarkowane zadłużenie kredytami i pożyczkami długoterminowymi. Na uwagę zasługuje również osiąganie stosunkowo wysokich dochodów z majątku gminy i innych opłat.
II. PROGNOZA DOCHODÓW DO 2005 ROKU
Na skutek wdrażanej od 1999 roku reformy administracji publicznej finanse gmin uległy niewielkim, korzystnym zmianom.
Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego utrzymała wszystkie dotychczasowe źródła dochodów budżetowych gmin a ponadto wprowadziła korzystne zmiany w udziale gmin w podatku dochodowym od osób fizycznych, sposobie wypłaty rekompensat z tytułu ustawowych ulg i zwolnień oraz naliczaniu opłat skarbowych.
Wprawdzie ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ogranicza się do regulacji prawnej tylko na lata 1999-2001, to jednak zapis art. 7, ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym stanowiący, iż „Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji” stanowi podstawę bezpieczeństwa finansów gminnych. Regulacje prawne w zakresie dochodów jednostek samorządu terytorialnego na dalsze lata po roku 2000 nie powinny w żaden sposób uszczuplić źródeł dochodów własnych gmin, a także należnej gminom subwencji.
Prognozę dochodów gminy oparto o następujące założenia:
Ø Źródła dochodów budżetowych gmin nie ulegną zmianie.
Ø Niezmieniony będzie zakres zadań własnych oraz zadań zleconych z zakresu administracji rządowej ( na ewentualne dodatkowe zadania – zgodnie z art. 7, ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym – przekazane zostaną dodatkowe środki budżetowe).
Ø Gmina utrzyma dotychczasowy poziom aktywności gospodarczej. Jest to warunek konieczny, gdyż dochody ludności województwa podlaskiego należą do najniższych w kraju – wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) na osobę wynoszą tu zaledwie 65% średniej krajowej.
Prognozę dochodów sporządzono dwiema metodami:
1) w oparciu o prognozowane wskaźniki inflacji;
2) wykorzystując logarytmiczną linię trendu, biorąc za podstawę wykonanie dochodów w okresie kolejnych lat (1994-2001).
Za przyjęciem metody pierwszej przemawiają następujące przesłanki:
- głównym źródłem dochodów własnych gmin są podatki i opłaty lokalne, których stawki są corocznie waloryzowane stosownie do wielkości inflacji,
- łączna kwota subwencji dla gmin (zarówno w części subwencji ogólnej, jak i oświatowej) stanowi określony procent planowych dochodów budżetu państwa – z kolei na dochody budżetu państwa w głównej mierze składają się podatki pośrednie (VAT, akcyza) i bezpośrednie, których wysokość w dużym stopniu zależna jest od inflacji.
Zatem dla prognozy długoterminowej przyjęcie corocznego wzrostu dochodów ogółem w stopniu zbliżonym do wielkości wskaźnika inflacji nie powinno być obarczone zbyt dużym błędem. Dla bezpieczeństwa do obliczeń, jako punkt wyjścia dla prognozy na lata 2002-2006 przyjęto dla roku 1999 dochody w wielkości planowanej, a nie na poziomie przewidywanego wykonania (zazwyczaj gminy zamykają rok budżetowy nadwyżką) a ponadto – mnożniki, zwiększające corocznie dochody obniżono o 3% w stosunku do wielkości prognozowanych wskaźników inflacji.
Metoda druga opiera się na wielkościach dochodów wykonanych w latach 1994-2000 i określa prognozę na podstawie logarytmicznej linii trendu.
III. OCENA STANU ZADŁUŻENIA
Na koniec roku 2000 zadłużenie gminy kredytami i pożyczkami wynosiło 0.
W 2001 roku Gmina Krypno zaciągnęła długoterminowy kredyt inwestycyjny na sfinansowanie budowy hali sportowej. Jest to:
Ø Długoterminowy kredyt w kwocie 1180 tys zł, denominowany do EURO, z rocznym oprocentowaniem zmiennym ustalanym jako suma EURIBOR 3 miesięczny i stałej marży banku, wynoszącej 1,5%. Obecnie uruchomione zostały dwie transze kredytu: I transza w dniu 14 lutego 2001 w kwocie 510 tys zł, II transza w dniu 11 kwietnia 2001 w kwocie 353,4 tys zł. III transza w kwocie 84,9 tys zł planowana jest do uruchomienia w dniu 15 września 2001. Spłata kredytu w ratach kwartalnych nastąpi od marca 2002 do końca roku 2007.
Na podstawie analizy powyższych zestawień i wykresów obecne zadłużenie gminy Krypno można określić jako średnie, gdyż zadłużenie na koniec 2001 roku wyniesie 24,41% dochodów. Natomiast rozchody na spłatę rat i wydatki na spłatę odsetek w 2002 roku stanowić będą 5,16% dochodów i do końca spłaty kredytu mieścić się będą w przedziale 4,67% do 3,49%.
Z uwagi na przewidziany umową kredytową roczny okres karencji spłaty rat oraz długi okres kredytowania (7lat) obciążenie budżetu obsługą tego długu nie będzie duże, gdyż stanowić będzie około 5% dochodów ogółem przy możliwej wielkości 15%, określonej w przepisach ustawy o finansach publicznych.
Zatem obecny stan zadłużenia gminy Krypno pozwala na ewentualne zaciągniecie kolejnych kredytów i pożyczek długoterminowych.
[1] Jako dochody własne przyjęto: podatki i opłaty lokalne, karta podatkowa, opłata skarbowa, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych, dochody z majątku gminy oraz pozostałe dochody gminy.
Metryka strony