Statut Gminy Krypno
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr IX/54/19
Rady Gminy Krypno
z dnia 25 czerwca 2019r.
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.
- Gmina Krypno zwana dalej "gminą" jest jednostką samorządu gminnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizowania życia publicznego na swoim terenie.
- Mieszkańcy gminy stanowią wspólnotę samorządową realizującą zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
2.
- Gmina Krypno położona jest w województwie podlaskim, powiecie monieckim.
- Obszar gminy wynosi 113 km2.
- Siedzibą organów gminy jest miejscowość Krypno Kościelne.
- Granice terytorialne gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
- Gmina posiada herb, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Statutu.
3. Statut gminy określa:
1) zakres działania gminy;
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału, znoszenia jednostek pomocniczych oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady;
3) organizację organów gminy;
4) gospodarkę finansową oraz zarządzanie mieniem gminnym;
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta oraz korzystania z nich;
6) publikowanie aktów prawa miejscowego;
7) przepisy końcowe.
4. Ilekroć w statucie gminy jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Krypno;
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Krypno;
3) Komisji - należy przez to rozumieć komisję Rady Gminy Krypno;
4) Komisji rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Krypno;
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Krypno;
6) Statucie - należy przez to rozumieć statut Gminy Krypno.
Rozdział 2.
ZAKRES DZIAŁANIA GMINY
5.
- Gmina realizuje zadania własne nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych, zadania przejęte w drodze porozumienia z organami administracji rządowej, jednostkami samorządu terytorialnego oraz z zakresu przygotowania i przeprowadzenia wyborów powszechnych i referendów.
- W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Tworzenie, likwidacja, reorganizacja jednostek organizacyjnych gminy oraz uchwalenie Statutu następuje na mocy uchwały Rady.
- Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
6.
- Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
- Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
7.
- Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
- Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym finansowej.
Rozdział 3.
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY (sołectwa)
8.
- O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostek pomocniczych gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować;
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki;
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
- Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 1.
9. Uchwały, o których mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
1) obszar;
2) granice;
3) nazwę jednostki pomocniczej.
10.
- Osoby wchodzące w skład organów sołectwa pełnią swoje funkcje honorowo.
- Za udział w pracach Rady, przewodniczący organów wykonawczych jednostki pomocniczej otrzymują diety w wysokości określonej odrębną uchwałą Rady.
11.
- Przewodniczący organów jednostki pomocniczej mogą brać udział w sesjach Rady i uczestniczyć w posiedzeniach Komisji.
- Przewodniczący organów wykonawczych jednostki pomocniczej uczestniczą w pracach organów, o których mowa w ust. 1 bez prawa udziału w głosowaniu.
12. W skład Gminy wchodzą następujące jednostki pomocnicze:
Bajki Zalesie, Dębina, Długołęka I, Długołęka „Centrum”, Długołęka II, Góra, Kruszyn-Białobrzeskie, Krypno Kościelne, Krypno Wielkie, Kulesze Chobotki, Morusy, Peńskie, Rekle, Ruda, Zastocze, Zygmunty.
13.
- Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
- Rada Gminy na wniosek zebrania wiejskiego może przekazać jednostce pomocniczej prowadzenie niektórych spraw własnych gminy, części mienia gminnego położonego na terenie działania danej jednostki.
- Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z przydzielonego jej mienia oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie czynności zwykłego zarządu.
- Obsługę administracyjną i finansową sołectwa zapewnia Wójt przy pomocy urzędu gminy.
14. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
Rozdział 4.
ORGANIZACJA ORGANÓW GMINY
Oddział 1.
Rada Gminy
15.
- Gmina działa poprzez swoje organy.
- Organami gminy są:
1) Rada Gminy;
2) Wójt Gminy.
16. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy, do którego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, nie zastrzeżone do kompetencji innych organów.
17.
- Rada składa się z 15 radnych.
- Kadencja Rady trwa 5 lat licząc od dnia wyboru.
18.
- Rada działa na sesjach.
- Wójt i Komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
19.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących.
- Przewodniczący i Wiceprzewodniczący wybierani są na pierwszej sesji Rady z grona jej członków, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
20.
- Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady oraz prowadzi obrady, a w szczególności:
1) zwołuje sesję Rady;
2) przewodniczy obradom;
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały;
- W przypadku nieobecności lub wakatu na stanowisku Przewodniczącego, jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący Rady.
- Przewodniczący może wyznaczyć na piśmie kolejność zastępowania go przez Wiceprzewodniczących informując o tym Radę.
- W przypadku niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego zgodnie z ust. 2 lub wakatu na stanowisku Przewodniczącego, jego zadania wykonuje najstarszy wiekiem Wiceprzewodniczący.
Oddział 2.
Sesje Rady
21.
- Rada na sesjach rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
- Oprócz uchwał merytorycznych Rada może podejmować uchwały o charakterze:
1) postanowień proceduralnych zawartych w protokole i niemających formy odrębnego dokumentu;
2) oświadczeń - zawierających stanowiska w określonej sprawie;
3) apeli - zawierających formalnie niewiążące wezwanie adresatów z zewnątrz do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy, czy zadania;
4) deklaracji - zawierających samozobowiązanie się do określonego postępowania;
5) opinii - zawierających oświadczenia woli oraz oceny;
6) wniosków;
7) listów intencyjnych.
22.
- Rada obraduje na sesjach:
1) zwyczajnych;
2) nadzwyczajnych.
- Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania własnych zadań, nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Sesje nadzwyczajne zwołuje się w przypadkach szczególnych, w których zachodzi potrzeba załatwienia sprawy wynikłej niespodziewanie, a przy tym niecierpiącej zwłoki, a jej pilność sprawia, że rozstrzygnięcia nie można odłożyć do kolejnej sesji zwyczajnej.
- Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
23. Rada uchwala plan pracy na każdy rok i może dokonywać w nim zmian oraz uzupełniać go.
24.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- Na wniosek przewodniczącego obrad bądź co najmniej 3 radnych, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
- O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2, Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
25.
- Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W obradach Rady i jej organów mogą uczestniczyć:
1) Wójt i Zastępca Wójta;
2) Sekretarz;
3) Skarbnik;
4) pracownicy wyznaczeni przez Wójta do referowania określonych spraw;
5) zaproszeni goście;
6) przedstawiciele jednostek organizacyjnych gminy, których sprawy są przedkładane pod obrady sesji;
7) przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
- Radni swoją obecność na sesji i posiedzeniu Komisji potwierdzają podpisem na liście obecności.
26. Obrady sesji są jawne. Rada może zarządzić tajność obrad gdy wymagają tego przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
Oddział 3.
Przygotowanie sesji
27.
- Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady ustalając:
1) termin, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji;
2) porządek obrad;
3) zapewnienie dostarczenia radnym wraz z zawiadomieniami o zwołaniu sesji porządku obrad wraz z projektami uchwał.
- Przygotowanie materiałów na sesję Rady jak również obsługę organizacyjno-techniczną sesji zapewnia Wójt.
- Sesję zwołuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności wyznaczony Wiceprzewodniczący.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się radnych, Wójta oraz sołtysów najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad, za pomocą listów, gońców, drogą elektroniczną lub w inny skuteczny sposób.
- W przypadku sesji nadzwyczajnej termin określony w ust. 4 skraca się do 1 dnia.
- Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej raportowi o stanie Gminy, uchwaleniu budżetu oraz sprawozdaniu z wykonania budżetu przekazuje się radnym i Wójtowi najpóźniej na 7 dni przed sesją.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu, godzinie i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Krypno oraz zamieszczone w BIP i stronie internetowej Gminy, co najmniej na 3 dni przed terminem sesji.
- Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowego przebiegu sesji Rady zapewnia Wójt. W lokalu, w którym odbywa się sesja wyznacza się miejsce dla Rady oraz dla osób uczestniczących w obradach.
Oddział 4.
Obrady
28. Podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
29.
- Sesje Rady otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady lub w zastępstwie wyznaczony Wiceprzewodniczący.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły "Otwieram….(liczba porządkowa) sesję Rady Gminy Krypno".
- Po otwarciu sesji Przewodniczący obrad na podstawie listy obecności stwierdza, czy jest zachowane quorum niezbędne do prawomocności podejmowanych uchwał.
- Po stwierdzeniu quorum Przewodniczący informuje o transmisji obrad, przedstawia porządek obrad i poddaje go pod głosowanie przez Radę zwykłą większością głosów.
- Porządek obrad sesji obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;
2) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie między sesjami;
3) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał;
4) interpelacje i zapytania radnych;
5) wolne wnioski.
30.
- Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
- Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
- W czasie sesji Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w przypadku zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, w szczególności dotyczącego:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany lub uzupełnienia porządku obrad;
3) przeprowadzenia lub zakończenia dyskusji;
4) ograniczenia czasu wystąpień mówców;
5) przeliczenia głosów;
6) zamknięcia listy kandydatów przy wyborach;
7) zgłoszenia autopoprawek do projektu uchwały lub wycofania projektu;
8) odesłania projektu uchwały do ponownego rozpatrzenia przez Wójta lub Komisje;
9) przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad.
- Przewodniczący może udzielić głosu osobie spoza Rady, po uprzednim podaniu przez nią przedmiotu sprawy, w której zamierza się wypowiadać, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w odrębnych przepisach.
- Wójt lub wyznaczona przez niego osoba składa sprawozdanie z działalności w okresie międzysesyjnym, wnosi sprawy na sesje oraz udziela wyjaśnień i odpowiedzi na zgłoszone wnioski i pytania.
- Przewodniczący może czynić radnym oraz innym osobom uczestniczącym w sesji uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień.
- Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad lub uchybia powadze sesji, Przewodniczący obrad może przywołać tę osobę "do porządku", a po dwukrotnym przywołaniu może odebrać głos. Okoliczność tę odnotowuje się w protokole sesji.
- Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę "Zamykam …. (liczba porządkowa) sesję Rady Gminy Krypno".
31.
- Obrady Rady są protokołowane i nagrywane za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk i obraz.
- Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej przebieg oraz w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia;
2) nazwisko Przewodniczącego obrad oraz protokolanta;
3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;
5) zatwierdzony porządek obrad;
6) przebieg obrad, opis treści przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków;
7) numery uchwał;
8) przebieg oraz wyniki głosowań;
9) czas trwania sesji;
10) podpis Przewodniczącego obrad.
- Do protokołu dołącza się:
1) listę obecności radnych, sołtysów i zaproszonych gości;
2) podjęte uchwały;
3) imienne wykazy z głosowań radnych;
4) nośnik dźwięku i obrazu niepodlegający niszczeniu, na którym utrwalono przebieg sesji;
5) inne materiały będące przedmiotem sesji lub złożone na ręce Przewodniczącego w trakcie obrad.
- Protokoły z sesji numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniu roku kalendarzowego.
- Protokół z obrad przechowuje się w urzędzie gminy, gdzie wykłada się go do wglądu w terminie 14 dni od zakończenia sesji.
- Protokół z sesji jest podawany do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy.
Oddział 5.
Uchwały
32.
- Uchwały Rady są odrębnymi dokumentami.
- Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
1) Wójt;
2) radni w liczbie co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady;
3) komisje Rady;
4) kluby radnych;
5) mieszkańcy gminy.
- Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe Komisje Rady.
- Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym Komisjom.
- Uchwała Rady powinna zawierać przede wszystkim:
1) numer, datę i tytuł;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały;
5) termin wejścia w życie uchwały;
6) inne elementy w razie konieczności, np. uzasadnienie.
- Uchwały numeruje się cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji, cyframi arabskimi numer kolejny uchwały w danej kadencji i oznaczenie roku kalendarzowego.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady w przypadku, gdy przewodniczył obradom.
- Oryginały uchwał ewidencjonuje w rejestrach i przechowuje wraz z protokołami.
- Wyciągi z protokołu sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący przekazuje do realizacji Wójtowi i właściwym jednostkom w zależności od ich treści.
- Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi, najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
Oddział 6.
Tryb głosowania
33.
- W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
- Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki przy równoczesnym wykorzystaniu urządzenia do liczenia głosów. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano „za”, „przeciw” oraz „wstrzymuję się”.
- Imienny wykaz z głosowania jawnego z wykorzystaniem urządzenia do liczenia głosów stanowi załącznik do protokołu z sesji.
- O wyniku głosowania decydują wskazania elektronicznego systemu głosowania.
- W razie niemożności przeprowadzenia głosowania przy pomocy urządzenia do liczenia głosów, Przewodniczący obrad zarządza głosowanie imienne.
- Głosowanie imienne przeprowadza Przewodniczący obrad wyczytując z listy obecności nazwiska radnych, którzy głosują wypowiadając: „za”, „przeciw” lub „wstrzymuję się”. Przewodniczący obrad dokonuje na liście imiennego głosowania właściwej adnotacji uwzględniającej treść oddanego i ustala wynik głosowania nakazując odnotowanie go w protokole.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
- Głosowanie jest utrwalane za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację imiennego głosowania.
- Imienne wykazy głosowań radnych podane są niezwłocznie do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie ich w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty.
34.
- W głosowaniu tajnym, radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Gminy Krypno, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym.
- Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
- Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z przebiegu głosowania tajnego, podając w ten sposób wynik głosowania.
- Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania tajnego stanowią załącznik do protokołu z sesji.
- Głosowanie tajne przeprowadza się w sprawach określonych przepisami prawa.
35.
- Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje treść tego wniosku w sposób, aby jego redakcja nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy i ogłasza zebranym proponowaną treść.
- W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi.
- W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów, pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
36.
- Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
- Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według kolejności, z tym że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
- W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
- W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.
- Przewodniczący obrad z własnej inicjatywy bądź na wniosek może zarządzić głosowanie nad grupą poprawek do projektu uchwały, za zgodą projektodawcy oraz wobec braku sprzeciwu choćby jednego radnego, w przypadku gdy wszystkie zgłoszone poprawki nie wykluczają się wzajemnie.
- Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
- Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjęcia poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
37.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
38.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że na wniosek lub kandydaturę oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów ("przeciw" i „wstrzymujących się").
- W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych plus jeden głos ważnie oddany.
- W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
Oddział 7.
Komisje Rady
39.
- Do realizacji zadań Rada powołuje ze swego grona:
1) Komisję Rewizyjną;
2) Komisję Skarg, Wniosków i Petycji;
3) inne stałe i doraźne Komisje.
- Rada w uchwale o powołaniu Komisji określa skład osobowy oraz przedmiot działania Komisji.
- Komisje podlegają Radzie Gminy.
- Pracami Komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez członków Komisji.
- Komisja rady nie może liczyć mniej niż 3 radnych.
- Z posiedzeń Komisji sporządzany jest protokół.
40.
- W szczególnie uzasadnionych wypadkach Rada Gminy może powoływać Komisje doraźne.
- Uchwała o powołaniu Komisji doraźnej winna zawierać określenie przedmiotu działania Komisji, cel jej powołania, przypuszczalny czas zakończenia prac oraz sposób złożenia sprawozdania z działalności.
- Liczbę członków Komisji doraźnej oraz skład osobowy każdorazowo określa Rada Gminy.
41. Komisje Rady rozpatrują lub opiniują sprawy należące przedmiotowo do ich właściwości.
42.
- Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
- Komisje obradujące wspólnie przyjmują uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków każdej z uczestniczących Komisji.
43.
- Posiedzenia Komisji zwołuje prowadzi oraz ustala porządek dzienny przewodniczący Komisji.
- W przypadku wspólnego posiedzenia przewodniczący Komisji wspólnie ustalają porządek posiedzenia i podpisują zawiadomienie o jego zwołaniu. Muszą również wskazać, który z nich będzie prowadził to posiedzenie, a ustalenie tego faktu musi znaleźć odzwierciedlenie w protokole z tego posiedzenia.
44.
- Przewodniczący stałych Komisji przedkładają Radzie roczne plany pracy i co najmniej raz w roku sprawozdanie z działalności Komisji.
- Uchwały, opinie i wnioski komisji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków komisji.
- Stanowisko komisji przedstawia na posiedzeniu Rady przewodniczący komisji lub upoważniony przez niego sprawozdawca.
- Uchwały komisji przekazuje się Przewodniczącemu Rady, który niezwłocznie przekazuje je Wójtowi oraz innym zainteresowanym organom.
Oddział 8.
Komisja rewizyjna
45.
- Komisja rewizyjna kontroluje pracę Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy na podstawie kryteriów legalności, rzetelności, gospodarności i celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
46. Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia stanowiące fragment działalności;
2) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
47.
- Komisja rewizyjna prowadzi kontrole problemowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy zatwierdzonym przez Radę.
- Rada może postanowić o przeprowadzeniu kontroli nieobjętej planem o jakim mowa w ust. 1.
48.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, pełne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 45 ust. 1.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego i porównuje się ze stanem oczekiwanym.
- Czynności kontrolnych w imieniu komisji mogą dokonywać zespoły składające się co najmniej z dwóch członków.
- Przewodniczący Rady Gminy wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności między kontrolujących.
- Kontrole sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji rewizyjnej.
- W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, a jeżeli podejrzenie dotyczy Wójta – zawiadamia Przewodniczącego Rady.
49.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności kontrolnych obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
- Kontrola odbywa się w siedzibie jednostki kontrolowanej, w godzinach pracy danej jednostki.
50.
- Kontrolujący sporządzają z kontroli protokół zawierający:
1) określenie kontrolowanego podmiotu;
2) imiona i nazwiska osób kontrolujących;
3) czas, zakres i przebieg kontroli;
4) wyniki czynności kontrolnych;
5) wnioski oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
6) datę i miejsce podpisania protokołu;
7) podpisy kontrolujących i kierownika jednostki kontrolowanej lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu jest on zobowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia tej przyczyny, na ręce przewodniczącego Komisji rewizyjnej.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może w terminie 7 dni od daty przedstawienia mu protokołu pokontrolnego do podpisania, złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące przebiegu kontroli i jej ustaleń.
- Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach i w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu doręcza Przewodniczącemu Rady, przewodniczącemu Komisji rewizyjnej i kierownikowi kontrolowanej jednostki.
51.
- Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z
zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
- Posiedzenia komisji mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji rewizyjnej, a także na umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) nie mniej niż 5 radnych;
3) nie mniej niż 2 członków Komisji rewizyjnej.
- Przewodniczący Komisji rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji rewizyjnej;
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
52. Uchwały komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji, w głosowaniu jawnym.
53. Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt.
54.
- Komisja rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
- Przewodniczący Komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
- Do członków innych Komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
- Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych Komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikanie zbędnych kontroli.
Oddział 9.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
55. Do zadań Komisji Skarg, Wniosków i Petycji należy:
1) opiniowanie skarg do rozpatrzenia których organem właściwym jest Rada Gminy, składanych przez obywateli dotyczących zadań lub działalności Wójta i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy Krypno, z wyjątkiem skarg w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;
2) opiniowanie wniosków, do rozpatrzenia których organem właściwym jest Rada Gminy, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności oraz lepszego zaspokajania potrzeb ludności,
3) opiniowanie petycji kierowanych do Rady Gminy Krypno.
56.
- Skargi i wnioski dotyczące działania Wójta i jednostek organizacyjnych są rozpatrywane i załatwiane z zachowaniem właściwości organów, na zasadach wskazanych w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności w Kodeksie postępowania administracyjnego.
- W przypadku wniesienia skargi lub wniosku, dla którego organem właściwym jest Rada Gminy, Przewodniczący Rady niezwłocznie, nie później jednak niż w następnym dniu roboczym po otrzymaniu, przekazuje skargę lub wniosek do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, natomiast kopię skargi lub wniosku przekazuje do wiadomości Wójtowi.
- Przewodniczący Rady i Wójt lub wyznaczeni przez nich zastępcy przyjmują mieszkańców Gminy w sprawie skarg i wniosków przynajmniej raz w tygodni, w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
57.
- Petycje składane do Rady Gminy, są rozpatrywane z zachowaniem właściwości organów, na zasadach określonych w przepisach ustawy o petycjach.
- Za organizowanie pracy Rady Gminy w zakresie związanym z przyjmowaniem i rozpatrywaniem petycji odpowiada Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony Wiceprzewodniczący.
- W przypadku otrzymania petycji, Przewodniczący Rady niezwłocznie, nie później jednak niż w następnym dniu roboczym po jej otrzymaniu, przekazuje petycję do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
- Kopię petycji oraz dane dotyczące przebiegu postępowania, w szczególności dotyczące zasięganych opinii, przewidywanego terminu i sposobu załatwienia petycji, Przewodniczący przekazuje niezwłocznie Wójtowi w celu umożliwienia zajęcia stanowiska w sprawie i wykonania czynności związanych z obowiązkiem publikacji wskazanych w ustawie o petycjach informacji na stronie internetowej Gminy.
58.
- Stan faktyczny, będący przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania sprawdzającego, prowadzonego przez Komisję.
- Komisja ma prawo:
1) żądać dokumentów i materiałów niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego będącego przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, za wyjątkiem materiałów objętych klauzulą niejawności lub innych określonych w przepisach prawa;
2) ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu skargi, wniosku lub petycji.
59. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przedkłada swoją opinię Przewodniczącemu Rady, który wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji rozpatrzenie skargi, wniosku lub petycji.
60.
- Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
- Posiedzenia Komisji mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady;
2) nie mniej niż 5 radnych;
3) nie mniej niż 2 członków Komisji rewizyjnej.
- Przewodniczący Komisji może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji;
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
61. Uchwały Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji, w głosowaniu jawnym.
62. Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt.
Oddział 10.
Radni i kluby radnych
63. Radni są zobowiązani brać udział w pracach Rady i jej Komisji.
64. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem funkcji radnego.
65. W sprawach dotyczących Gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do Wójta.
66.
- Radni mogą tworzyć kluby radnych, według zasad określonych w niniejszym Statucie.
- Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.
67.
- Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
- Radny może należeć tylko do jednego klubu.
- Powstanie klubu musi zostać zgłoszone Przewodniczącemu Rady, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.
- W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko Przewodniczącego Klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania Przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
68.
- Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
- Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
69.
- Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu.
- Kluby mogą uchwalać regulaminy dotyczące ich działalności.
- Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
- Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubu Przewodniczącemu Rady.
- Postanowienia ust. 5 dotyczą także zmian regulaminów.
70.
- Klubom przysługują uprawnienia uchwałodawcze, wnioskodawcze i opiniodawcze.
- Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji wyłącznie przez swoich przedstawicieli.
- Na wniosek Przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom warunki organizacyjne w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Oddział 11.
Wójt Gminy
71.
- Organem wykonawczym gminy jest Wójt.
- Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy i jednostek organizacyjnych gminy.
72.
- Wójt jest kierownikiem urzędu, którego organizację i zasady funkcjonowania określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.
- W realizacji zadań własnych Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.
Oddział 12.
Obsługa Rady
73. Obsługę Rady, komisji i radnych zapewnia Wójt.
74. Teksty uchwał Rady Gminy udostępnia się wszystkim zainteresowanym, w szczególności w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział 5.
GOSPODARKA FINANSOWA ORAZ ZARZĄDZANIE MIENIEM GMINY
75. Gmina prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. W uchwale budżetowej określa się źródła deficytu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
76. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu Gminy, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu należy do wyłącznej kompetencji Wójta.
77. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt.
78.
- Mieniem gminy jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez gminę lub inne osoby prawne.
- Gminnymi osobami prawnymi, oprócz gminy są inne samorządowe jednostki organizacyjne, którym ustawy przyznają ten sam status, a także osoby prawne, które mogą być tworzone na podstawie ustaw wyłącznie przez gminę.
- Gmina jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą gminy, nie należących do innych gminnych osób prawnych.
79. Zarząd mieniem gminnym i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością.
Rozdział 6.
ZASADY DOSTĘPU I KORZYSTANIA PRZEZ OBYWATELI Z DOKUMENTÓW RADY, KOMISJI I WÓJTA
80.
- Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
- Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i Komisji Rady Gminy.
- Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych, a w szczególności:
1) protokoły sesji;
2) protokoły posiedzeń Komisji;
3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń Wójta;
4) rejestr wniosków i opinii Komisji;
5) rejestr zapytań i interpelacji radnych.
81. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji podlegają udostępnieniu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
82.
- Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji oraz Wójta udostępnia się w komórce urzędu gminy zajmującej się obsługą Rady Gminy, codziennie w godzinach pracy urzędu.
- Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w urzędzie gminy i w asyście pracownika urzędu gminy.
- Dokumenty z zakresu działania organów gminy są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej urzędu gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
83. Z dokumentów wymienionych w § 80 – 82 można sporządzać notatki, odpisy i wyciągi
84. Uprawnienia wyżej wymienione nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności;
2) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawy nie stanowią inaczej, niż art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego.
Rozdział 7.
SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE
85. Inicjatywę uchwałodawczą grupy mieszkańców i inicjatywę lokalną określa odrębna uchwała.
86. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych określa odrębna uchwała.
Rozdział 8.
PUBLIKOWANIE AKTÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
87.
- Rada Gminy na podstawie ustawowych upoważnień stanowi w formie uchwały akty prawa miejscowego.
- Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego regulują przepisy ustawowe o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
- Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie i w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział 9.
PRZEPISY KOŃCOWE
88. Zmian Statutu dokonuje Rada Gminy w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
89. Statut Gminy podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Metryka strony